Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

351
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«زبان علم» و «زبان معرفت» در نظرگاه عطار نیشابوری (نقد یک خوانش)

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 190

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 جستجو در آرای معرفت شناختی متفکرین اسلامی حکایت از آن دارد که شناخت آدمی از سه راه امکان پذیر است: معرفت حسی، معرفت عقلی و معرفت شهودی؛ گرچه برخی متفکران راه سوم را جزء منابع شناخت نمی شمارند. ابو معین نسفی، متکلم ماتریدی، معتقد است: «اسباب علم و طرقش سه چیز است: 1 حواس سالم 2 خبر صادق 3 عقل» (4:1990). اما صوفیه نظر دیگری دارند. آن ها نه تنها معرفت شهودی را باور دارند؛ بلکه بلکه آن را بالاتر از دو سطح دیگر میدانند. متکلمان اسلامی از واژه ای مشابه سود می برند که به اصطلاح «معرفت» نزد صوفیه بسیار نزدیک است این اصطلاح «الهام» نام دارد. آیا میتوان ادعا کرد عطار نیشابوری در مقام صوفی، صاحب نظریه معرفت شناختی بدیعی باشد که قدما از آن بی بهره بوده اند؟ شفیعی کدکنی بر اساس تفسیر بیتی از عطار چنین باوری دارد. عطار در کتاب الهی نامه میگوید:زبان علم میجوشد چو خورشید                                    زبان مغرفت گنگ است جاویدشفیعی کدکنی معتقد است در این بیت «زبان علم» یعنی زبانی که روشن و بی ابهام است در حالیکه «زبان معرفت» واجد ابهام است. بر این اساس این دو اصطلاح عطار با دو اصطلاح «زبان ارجاعی» و «زبان عاطفی» ریچاردز، منتقد انگلیسی قابل مقایسه است.در این مقاله نشان میدهیم که:1 شارح محترم بیت عطار را اشتباه معنا کرده است 2 این اشتباه مبنای مقایسه ای نامتناسب با آرا ریچاردز شده است.3 اگر بیت عطار مطابق با نظر شارح محترم تفسیر شود ادعای دست یابی عطار به نظریه ای بدیع در حوزه معرفت شناسی منتفی خواهد بود چرا که پیش از او این حوزه شناخته شده بوده است. شرح هر کدام از این موضوعات در مقاله آمده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جلیلی تقویان، مصطفی. (1392). «زبان علم» و «زبان معرفت» در نظرگاه عطار نیشابوری (نقد یک خوانش). نقد ادبی، 6(23)، 171-190. SID. https://sid.ir/paper/487678/fa

    Vancouver: کپی

    جلیلی تقویان مصطفی. «زبان علم» و «زبان معرفت» در نظرگاه عطار نیشابوری (نقد یک خوانش). نقد ادبی[Internet]. 1392؛6(23):171-190. Available from: https://sid.ir/paper/487678/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی جلیلی تقویان، “«زبان علم» و «زبان معرفت» در نظرگاه عطار نیشابوری (نقد یک خوانش)،” نقد ادبی، vol. 6، no. 23، pp. 171–190، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487678/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا