مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی طی لیبر به دانشجویان مامایی

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 17

چکیده

 مقدمه: آموزش دانشجویان مامایی, در توانمندسازی زائو جهت سازگاری با لیبر, بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی طی لیبر بر اساس کتاب های درسی رشته مامایی به این دانشجویان انجام شد. روش کار: این مطالعه مداخله ای در سال 1389 بر روی 70 دانشجوی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری انجام شد. جهت سنجش میزان بکارگیری رفتارهای حمایتی طی لیبر از پرسشنامه حمایت لیبر استفاده شد. جهت ارزشیابی برنامه, تمام دانشجویان در آغاز مطالعه و بعد از انجام سه زایمان, پرسشنامه LSQ را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای اسکوئر, کولموگروف- اسمیرنوف, من ویتنی یو و تی مستقل انجام شد. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین امتیاز LSQ قبل از مداخله در گروه شاهد 14.10±63.82 و در گروه مداخله 9.44±70.84 و پس از مداخله در گروه شاهد 19.40±59.54 و در گروه مداخله 18.74±90.78 بود. پس از مداخله, امتیاز LSQ در گروه آموزش به طور معناداری بیشتر بود (0.001>p). میانگین اختلاف امتیاز LSQ قبل و بعد از مداخله در حیطه فیزیکی, عاطفی و اطلاعاتی بین دو گروه تفاوت معناداری داشت (0.001>p) اما در حیطه طرفداری از تصمیم زائو, تفاوت معنی داری در دو گروه وجود نداشت (0.061=p). دانشجویان گروه شاهد بیشتر از گروه مداخله, فقدان مهارت و تجربه را به عنوان مانع بکارگیری این حمایت ها مطرح کردند. نتیجه گیری: برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی بر اساس کتاب های درسی رشته مامایی, در ارتقاء بکارگیری این حمایت ها توسط دانشجویان مامایی طی لیبر موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واثق رحیم پرور، سیده فاطمه، ناصحی، گلنار، خاکبازان، زهره، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1392). طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی طی لیبر به دانشجویان مامایی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران، 16(79)، 10-17. SID. https://sid.ir/paper/487985/fa

    Vancouver: کپی

    واثق رحیم پرور سیده فاطمه، ناصحی گلنار، خاکبازان زهره، کاظم نژاد انوشیروان. طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی طی لیبر به دانشجویان مامایی. مجله زنان مامایی و نازایی ایران[Internet]. 1392؛16(79):10-17. Available from: https://sid.ir/paper/487985/fa

    IEEE: کپی

    سیده فاطمه واثق رحیم پرور، گلنار ناصحی، زهره خاکبازان، و انوشیروان کاظم نژاد، “طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش حمایت های مداوم مامایی طی لیبر به دانشجویان مامایی،” مجله زنان مامایی و نازایی ایران، vol. 16، no. 79، pp. 10–17، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487985/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button