مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مراحل تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا با تاکید بر نفس

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 166

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تبیین مراحل تعلیم و تربیت با توجه به دیدگاه ابن سینا در باره نفس است. روش مورد استفاده در این پژوهش که پژوهشی کیفی و موردی است, روش توصیفی - تحلیلی است. در این پژوهش که مراحل تعلیم و تربیت با توجه به سیر تکاملی نفس تعیین گردید, سه مرحله تمهید, اعتدال و اعتلا, مرحله ملکوتی برای تعلیم و تربیت در نظر گرفته شد. مرحله تمهید که شامل مرحله نفس نباتی, حیوانی و انسان بالقوه (عقل هیولانی تا بالفعل) است از دوران پیش از تولد آغاز می شود و تا بلوغ صوری ادامه می یابد. دومین مرحله که شامل انسان بالقوه (عقل هیولانی تا بالفعل) و انسان بالفعل (حصول کلیه معقولات ثانی) است از 15 سالگی آغاز می شود و به دلیل فزونی عقل از 40 سالگی به بعد, پایانی برای این مرحله لحاظ شده است. مرحله ملکوتی که مرحله انسان بالفعل در معنای تام آن و وصول به مرتبه عقل بالمستفاد است, مرحله نهایی تعلیم و تربیت شناخته شد که متناظر با هدف غایی نظام فلسفی ابن سینا یعنی دستیابی به سعادت حقیقی است. نتایج همچنین حاکی از آن است که ابن سینا با معطوف ساختن توجه به شروع تربیت پیش از تولد, تادیب و تربیت اخلاقی کودک از پایان دو سالگی و ... نظام تعلیم و تربیتی مادام العمر متشکل از نظام رسمی و غیر رسمی را پایه گذاری نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهریاری نیستانی، شهناز، نوروزی، رضاعلی، و نجفی، محمد. (1392). مراحل تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا با تاکید بر نفس. آینه معرفت، 12(36)، 147-166. SID. https://sid.ir/paper/488477/fa

    Vancouver: کپی

    شهریاری نیستانی شهناز، نوروزی رضاعلی، نجفی محمد. مراحل تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا با تاکید بر نفس. آینه معرفت[Internet]. 1392؛12(36):147-166. Available from: https://sid.ir/paper/488477/fa

    IEEE: کپی

    شهناز شهریاری نیستانی، رضاعلی نوروزی، و محمد نجفی، “مراحل تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا با تاکید بر نفس،” آینه معرفت، vol. 12، no. 36، pp. 147–166، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button