مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف (عنوان عربی: نقد و بحث وجهات نظر الفخر الرازی المبتنیة علی استحالة التعریف المنطقی)

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 80

کلیدواژه

برده فراری (عبد آبق) افلاطونQ2
مجهول مطلق (کلیدواژه عربی: البداهةQ2
المجهول المطلق)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:تعریف, به ادعای منطق دانان, راهکاری برای اکتساب علوم نظری است. اما این راهکار از سوی بسیاری مورد نقد قرار گرفته است. از مهم ترین نقدها, نقد فخررازی است که می توان آن را نقد بر مبانی معرفت شناختی تعریف دانست. وی: اولا, مدعی است که چون تقسیم علم به بدیهی و نظری محال است, اکتساب نظری به وسیله بدیهی نیز محال است؛ ثانیا, تعریف حدی تحصیل حاصل است و تعریف رسمی به دنبال مجهول مطلق رفتن. بنابراین, تعریف حدی و رسمی محال است.مقاله پیش رو می کوشد با توجه به درجات معرفت, به نقد نخست وی پاسخ گوید؛ همان گونه که ارزش و کارکرد علم بدیهی و نظری متفاوت است, راه های تحصیل هریک نیز متفاوت است. بنابراین, راهی نیست جز اینکه تقسیم علم به بدیهی و نظری را قبول و در پی آن, تحصیل هریک به شیوه خاصی را بپذیریم. پاسخ سخن دوم ایشان آن است که اگر به رابطه اجزا با کل توجه کنیم, چنانکه فخررازی خود, اعتراف دارد, در آن صورت, متوجه می شویم که تعریف حدی, تحصیل حاصل و تعریف رسمی, به دنبال مجهول مطلق رفتن نیست.   چکیده عربی:التعریف - بإدعاء المنطقیین هو طریق لاکتساب العلوم النظریة. لکن هذا الطریق تعرض للنقد من الکثیرین. ومن أهم الانتقادات فی هذا المجال, انتقادات الفخر الرازی والذی یمکن اعتبارها نقدا فی المبانی المعرفیة للتعریف. هو:أولا, یدعی أنه بما أن تقسیم العلم إلی بدیهی ونظری أمر محال, فاکتساب العلم النظری بواسطة البدیهی أمر محال کذلک. ثانیا: التعریف بالحد هو تحصیل حاصل والتعریف بالرسم جریان وراء المجهول المطلق. إذن فالتعریف الحدی والرسمی أمر محال.المقالة الحاضرة تبحث - بالتوجه لدرجات المعرفة فی الجواب عن النقد الأول, فکما أن قیمة وأداء کل منهما متفاوت, فکذلک تحصیل کل منهما متفاوت. لذلک لا یوجد أمامنا إلا أن نقبل بتقسیم العلم إلی نظری وبدیهی وبالتبع قبول أن لکل منهما طریقة خاصة لتحصیله. وأما جواب النقد الثانی فهو أنه إذا توجهنا إلی رابطة الأجزاء مع الکل - والتی یعترف بها الفخر الرازی - فی هذه الحالة سنلتفت إلی أن التعریف الحدی لیس بتحصیل حاصل, وأن التعریف الرسمی لیس بجریان وراء المجهول المطلق.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، رحمت اله، و حسین زاده، محمد. (1390). عنوان فارسی: نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف (عنوان عربی: نقد و بحث وجهات نظر الفخر الرازی المبتنیة علی استحالة التعریف المنطقی). معارف عقلی، 6(4 (پیاپی 21))، 47-80. SID. https://sid.ir/paper/489452/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی رحمت اله، حسین زاده محمد. عنوان فارسی: نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف (عنوان عربی: نقد و بحث وجهات نظر الفخر الرازی المبتنیة علی استحالة التعریف المنطقی). معارف عقلی[Internet]. 1390؛6(4 (پیاپی 21)):47-80. Available from: https://sid.ir/paper/489452/fa

    IEEE: کپی

    رحمت اله رضایی، و محمد حسین زاده، “عنوان فارسی: نقد و بررسی دیدگاه فخررازی مبنی بر استحاله منطقی تعریف (عنوان عربی: نقد و بحث وجهات نظر الفخر الرازی المبتنیة علی استحالة التعریف المنطقی)،” معارف عقلی، vol. 6، no. 4 (پیاپی 21)، pp. 47–80، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/489452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button