مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه: افسردگی یکی از مهم ترین موانع در مسیر درمان بیماران قلبی است, زیرا موجب عدم پذیرش بیماری شده و انگیزه بیمار را برای ادامه درمان کاهش می دهد و بر بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیماران اثر منفی دارد.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر پیشگیری از افسردگی بیماران باعمل جراحی بای پاس عروق کرونر انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 54 بیمار با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر در مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان در سال 1385 انجام شد. بیماران به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. جهت سنجش افسردگی بیماران از مقیاس افسردگی بیماران قلبی (Cardiac Depression Scale) و جهت مداخله از پرسش نامه طراحی شده بر اساس الگوی آموزشی پرسید استفاده شد. مداخله طی 9 جلسه آموزشی, به صورت یک بار در هفته به مدت 60 تا90 دقیقه انجام شد و بیماران به مدت دو ماه پی گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آزمون های تی زوج, تی مستقل, آنالیز واریانس با تکرار مشاهده ها, مجذور کای, مان ویتنی و ویل کاکسون شدند.یافته ها: میانگین نمره افسردگی قبل از مداخله در گروه مداخله 112.8±21.9 و در گروه شاهد 104.5±30.4 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود, اما بعد از مداخله میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله به 66.2±22 و در گروه شاهد به 89.2±27.8 کاهش یافت (p<0.001). پس از مداخله, میانگین نمره عوامل مستعد کننده, قادر کننده, تقویت کننده و رفتارهای پیشگیری کننده از افسردگی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (p<0.001).نتیجه گیری: یافته ها کارایی و اثر بخشی تاثیرگذاری برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید را جهت پیشگیری و کاهش میران افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر تایید می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، سبزمکان، لیلا، حسن زاده، اکبر، و ربیعی، کتایون. (1387). تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 12(2 (پیاپی 47))، 32-40. SID. https://sid.ir/paper/49061/fa

Vancouver: کپی

هزاوه ای سیدمحمدمهدی، سبزمکان لیلا، حسن زاده اکبر، ربیعی کتایون. تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1387؛12(2 (پیاپی 47)):32-40. Available from: https://sid.ir/paper/49061/fa

IEEE: کپی

سیدمحمدمهدی هزاوه ای، لیلا سبزمکان، اکبر حسن زاده، و کتایون ربیعی، “تاثیر برنامه آموزشی بر اساس الگوی پرسید بر افسردگی بیماران با عمل جراحی بای پاس عروق کرونر،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 12، no. 2 (پیاپی 47)، pp. 32–40، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49061/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button