Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,502
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

552
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش عناصر آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دانش آموزان روستایی مقطع دبیرستان بخش سربند شهرستان شازند)

صفحات

 صفحه شروع 723 | صفحه پایان 744

چکیده

 آموزش و آگاهی به عنوان یکی از ارکان اصلی فرایند توانمندسازی و همچنین دستیابی به توسعه پایدار, اهمیت زیادی دارد. آموزش رسمی و عمومی که بخش مهمی از زندگی را دربرمی گیرد, به عنوان نهاد اجتماعی اثرگذار نقش بسزایی در فرایند توانمندسازی انسان ها دارد. شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آنها در زمینه های مختلف و رشد موزون و متعادل انسان در جنبه های عقلانی, عاطفی, اجتماعی و جسمانی از مسوولیت های سنگینی است که آموزش و پرورش باید به انجام برساند. پژوهش حاضر با رویکرد تبیینی-تحلیلی در پی تبیین جایگاه و نقش آموزش و پرورش در فرایند توانمندسازی جوانان روستایی است. حجم نمونه مشتمل بر 90 تن از دانش آموزان روستایی در مقطع متوسطه بخش سربند شهرستان شازند استان مرکزی است که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند, به همراه تعدادی از دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی در قالب دو گروه متمرکز. داده ها با روش میدانی و تلفیقی از روش های کمی و کیفی, به کمک پرسشنامه و مصاحبه عمیق گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاضر, نقش کلی آموزش و پرورش را در ابعاد مختلف توانمندی تایید می کنند و نشان می دهند که دانش آموزان روستایی آموزش های فراگرفته از طریق محتوای کتاب ها و برنامه های آموزشی را ضعیف تلقی می کنند. آنها معتقدند این آموزش ها با نوع نیاز آنان برای شغل یابی هماهنگ نیست و فرد دانش آموخته برای پذیرش مسوولیت های مهم در جامعه آمادگی ندارد. از نظر آنان شکل گیری هرگونه زمینه توانمندی و ایجاد شخصیت و هویت و باورهایشان اغلب تحت تاثیر نهاد خانواده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملک جعفریان، زهرا، بدری، سیدعلی، و رضوانی، محمدرضا. (1394). نقش عناصر آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دانش آموزان روستایی مقطع دبیرستان بخش سربند شهرستان شازند). پژوهش های روستایی، 6(4)، 723-744. SID. https://sid.ir/paper/492173/fa

    Vancouver: کپی

    ملک جعفریان زهرا، بدری سیدعلی، رضوانی محمدرضا. نقش عناصر آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دانش آموزان روستایی مقطع دبیرستان بخش سربند شهرستان شازند). پژوهش های روستایی[Internet]. 1394؛6(4):723-744. Available from: https://sid.ir/paper/492173/fa

    IEEE: کپی

    زهرا ملک جعفریان، سیدعلی بدری، و محمدرضا رضوانی، “نقش عناصر آموزش و پرورش در توانمندسازی جوانان روستایی (مطالعه موردی: دانش آموزان روستایی مقطع دبیرستان بخش سربند شهرستان شازند)،” پژوهش های روستایی، vol. 6، no. 4، pp. 723–744، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/492173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا