Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,698
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

567
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های دموکراسی در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 152

چکیده

 هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان برخورداری کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی از مولفه های دموکراسی بر اساس دیدگاه های دیویی, اسکو, شریعتمداری و بشیریه بود. بدین منظور ابتدا با مشخص ساختن ده مولفه برای دموکراسی, به تعریف واحدهای تحلیل (پاراگراف, تصاویر و پرسش ها) پرداختیم. در ادامه با شمارش فراوانی واحدهای تحلیل مشمول و غیر مشمول دموکراسی با استفاده از روش ویلیام رمی, ضریب درگیری فراگیران با متون درسی با استناد به مولفه های دموکراسی, محاسبه شد. علاوه بر این از آزمون خی 2 برای مقایسه فراوانی ها و نسبت ها, تفاوت بین ضرایب درگیری و نیز نحوه توزیع مولفه ها در محتوای کتب درسی تعلیمات اجتماعی پایه های سوم, چهارم و پنجم ابتدایی استفاده گردید. با توجه به مقایسه و تحلیل ضرایب درگیری (ISE) به دست آمده از محتوای کتاب های مورد بررسی, می توان اظهار داشت که از لحاظ میزان برخورداری از مولفه های دموکراسی, کتاب تعلیمات اجتماعی در پایه سوم, دارای عملکردی بسیار ضعیف (0.24=ISE), کتاب پایه چهارم, در حد مطلوب (1.16=ISE) و کتاب پنجم ابتدایی دارای وضعیتی بسیار مطلوب است (2.23=ISE) در بخش پرسش ها, تحلیل ضرایب درگیری بدست آمده مبین توجه اندک هر سه کتاب به مولفه های دموکراسی است و در بخش تصاویر نیز صرفا کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم از عمل کردی نیمه فعال (0.91=ISE) در زمینه جلب توجه دانش آموزان به مولفه های دموکراسی برخوردار می باشد. علاوه براین نتایج حاصل از آزمون خی 2 نشان داد که درمجموع بین سه پایه تحصیلی مورد بررسی, تفاوت معناداری در توزیع مولفه های دموکراسی وجود ندارد. اما میزان توزیع مولفه ها در کل محتوا, به طور معناداری نامتوازن بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درخواه، فریده، مزیدی، محمد، و مفیدی، فرخنده. (1391). بررسی مولفه های دموکراسی در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش های برنامه درسی، 2(1)، 121-152. SID. https://sid.ir/paper/493808/fa

    Vancouver: کپی

    درخواه فریده، مزیدی محمد، مفیدی فرخنده. بررسی مولفه های دموکراسی در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1391؛2(1):121-152. Available from: https://sid.ir/paper/493808/fa

    IEEE: کپی

    فریده درخواه، محمد مزیدی، و فرخنده مفیدی، “بررسی مولفه های دموکراسی در کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 2، no. 1، pp. 121–152، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا