مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هم آوایی ملاصدرا و خواجه نصیر در باب علم و عقل

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 «عقل» عالیترین قوه نفس و «معرفت عقلانی» بالاترین مرحله شناخت است؛ هم در فلسفه ملاصدرا و هم در تفکر خواجه نصیرالدین طوسی. در اندیشه هر دو فیلسوف, «عقلانیت» بنیادیترین ویژگی انسان محسوب میشود, با این تفاوت که ملاصدرا «عقلانیت نظری» و خواجه نصیر «عقلانیت عملی» را معیار اصلی میدانند. مقاله حاضر به بررسی مقایسه ای دو مفهوم عقل و علم از دیدگاه خواجه نصیر و ملاصدرا می پردازد.خواجه نصیرالدین طوسی گرچه قائل به ارتباط و اتصال نفس ناطقه با عقل فعال بوده و آن را مخرج نفس از قوه به فعل میداند ولی اتحاد آن با عقل فعال را قبول ندارد؛ اما صدرالمتالهین تصریح کرده که نفس ناطقه انسانی با عقل فعال متحد میگردد و فهم این مساله را مانند اعتقاد به اتحاد عاقل و معقول از افاضات الهی میداند. او به وحدت عقل انسانی باور دارد و به طبیعت علم و غایت و موضوع آن هم آگاه است و در این آگاهی است که به ارتباط علوم و همبستگی آنها از برخی جهات باور دارد.ملاصدرا معتقد است علم عبارت است از ظهور معلومات و ثبوت آنها در نفوس یا اذهان. او برخلاف خواجه نصیر, حقیقت علم را از سنخ وجود میداند و آن را همانند وجود ذومراتب و مشکک دانسته و همه مراحل و مراتب آن را, اعم از ادراک حسی, تخیلی و تعقلی, مجرد میداند. از نظر او عقل عبارت است از تمام اشیاء معقول. در مقابل, خواجه نصیر معتقد است در علم حصولی ارتباط انسان با عین خارجی از طریق صورت است که در ذهن انسان حاصل میشود, در حالی که صدرالمتالهین بر این باور است که «… علم نیز مانند جهل به بسیط و مرکب تقسیم میشود. او با ارجاع علم به هستی و وجود, عرصه اختلافات رایج در حوزه ماهوی بودن علم را تغییر داده است».

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی، عبدالحمید. (1391). هم آوایی ملاصدرا و خواجه نصیر در باب علم و عقل. تاریخ فلسفه، 2(4 (پیاپی 8))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/493895/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی عبدالحمید. هم آوایی ملاصدرا و خواجه نصیر در باب علم و عقل. تاریخ فلسفه[Internet]. 1391؛2(4 (پیاپی 8)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/493895/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید رضوی، “هم آوایی ملاصدرا و خواجه نصیر در باب علم و عقل،” تاریخ فلسفه، vol. 2، no. 4 (پیاپی 8)، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/493895/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button