مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

253
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه جاغرق و دررود (مسیر پیشنهادی جدید طرقبه-دررود)

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 238

چکیده

 زمین لغزش یکی از انواع مخرب فرسایش در دامنه ها است که موجب ایجاد خسارت های مالی و جانی در جاده ها می شود. شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین لغزش و تهیه نقشه پهنه بندی خطر یکی از ابزارهای اساسی جهت مدیریت و کاهش خسارات احتمالی محسوب می گردد. در این تحقیق, به منظور ارائه راهکاری جهت پیشگیری از مخاطرات جانی و مالی, سعی شده است مخاطره زمین لغزش در مسیر جاده پیشنهادی طرقبه-درود با استفاده از روش بیزین پهنه بندی گردد. لذا با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پراکندگی لغزش ها در منطقه, ضمن تهیه نقشه پراکندگی زمین لغزش ها, به تهیه 13 لایه اطلاعاتی شامل: درجه شیب, جهت شیب, شکل شیب, ارتفاع, کاربری اراضی, زمین شناسی, فاصله از جاده, فاصله از آبراهه, فاصله از گسل, شاخص توان آبراهه, شاخص حمل رسوب, خاک و پهنه های بارش منطقه در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی اقدام گردید. با استفاده از تئوری احتمالاتی بیزین ارتباط هر یک از عوامل و نقاط لغزشی تعیین و وزن طبقه های هر عامل مشخص شد. در نهایت نقشه های پهنه بندی خطر زمین لغزش با 14 رویکرد استفاده از تمام عوامل موثر و حذف تک تک عوامل, با استفاده از تئوری بیزین برای منطقه مورد مطالعه تهیه شده است. سپس میزان دقت و صحت نقشه ها با استفاده از منحنی ROC و 30% نقاط لغزشی صورت گرفت و مشخص گردید که دقت مدل احتمالاتی تهیه شده با حذف عامل فاصله از گسل در منطقه, با دقت 86.5% (خیلی خوب) برآورد گردید. با استفاده از نقشه ارائه شده می توان مناطق ناپایدار را شناسایی و در اجرای برنامه های عمرانی و بخصوص احداث راه به آن استناد نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدنیا، ملیحه، امیراحمدی، ابوالقاسم، اکبری، الهه، و بهرامی، شهرام. (1395). پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه جاغرق و دررود (مسیر پیشنهادی جدید طرقبه-دررود). فضای جغرافیایی، 16(55)، 217-238. SID. https://sid.ir/paper/496300/fa

    Vancouver: کپی

    محمدنیا ملیحه، امیراحمدی ابوالقاسم، اکبری الهه، بهرامی شهرام. پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه جاغرق و دررود (مسیر پیشنهادی جدید طرقبه-دررود). فضای جغرافیایی[Internet]. 1395؛16(55):217-238. Available from: https://sid.ir/paper/496300/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه محمدنیا، ابوالقاسم امیراحمدی، الهه اکبری، و شهرام بهرامی، “پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه جاغرق و دررود (مسیر پیشنهادی جدید طرقبه-دررود)،” فضای جغرافیایی، vol. 16، no. 55، pp. 217–238، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496300/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button