مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر درمان شناختی-رفتاری گروهی کودک و مادر- کودک بر اضطراب اجتماعی، عزت نفس و جرات ورزی دانش آموزان پایه های پنجم و ششم شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 170

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر درمان شناختی - رفتاری گروهی کودک و مادر - کودک بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و جرات ورزی دانش آموزان پایه های پنجم و ششم شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم مدارس شهر اهواز در سال تحصیلی 1393-1392 بود. از بین 525 دانش آموزا که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند تعداد 36 نفر که دارای 1 انحراف استاندارد اضطراب اجتماعی بالاتر از میانگین بودند در سه گروه 12 نفره گمارده شدند. گروه یک, در درمان شناختی – رفتاری کودک و گروه دو در درمان شناختی- رفتاری مادر- کودک شرکت کردند, درحالی که گروه کنترل در هیچ درمانی شرکت داده نشدند. ابزارهای مورداستفاده شامل آزمون اضطراب اسپنس فرم کودکان, سیاهه اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ است. طرح پژوهش, آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نتایج تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که درمان شناختی - رفتاری مادر -کودک باعث کاهش معنی دار اضطراب اجتماعی, افزایش جرات ورزی و عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید, درحالی که گروه شناختی- رفتاری کودک در مقایسه با گروه کنترل فقط سبب کاهش معنی دار اضطراب اجتماعی و افزایش جرات ورزی گردید. مرحله پیگیری بین گروه های آزمایشی (کودک و مادر - کودک) و گروه گواه در متغیر اضطراب اجتماعی وجود دارد درحالی که در دو متغیر دیگر تفاوت معنی دار نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرامتی، کرامت، زرگر، یداله، نعامی، عبدالزهرا، بشلیده، کیومرث، و داوودی، ایران. (1394). بررسی اثر درمان شناختی-رفتاری گروهی کودک و مادر- کودک بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و جرات ورزی دانش آموزان پایه های پنجم و ششم شهر اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 22(2 (پیاپی 14))، 153-170. SID. https://sid.ir/paper/496659/fa

    Vancouver: کپی

    کرامتی کرامت، زرگر یداله، نعامی عبدالزهرا، بشلیده کیومرث، داوودی ایران. بررسی اثر درمان شناختی-رفتاری گروهی کودک و مادر- کودک بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و جرات ورزی دانش آموزان پایه های پنجم و ششم شهر اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1394؛22(2 (پیاپی 14)):153-170. Available from: https://sid.ir/paper/496659/fa

    IEEE: کپی

    کرامت کرامتی، یداله زرگر، عبدالزهرا نعامی، کیومرث بشلیده، و ایران داوودی، “بررسی اثر درمان شناختی-رفتاری گروهی کودک و مادر- کودک بر اضطراب اجتماعی, عزت نفس و جرات ورزی دانش آموزان پایه های پنجم و ششم شهر اهواز،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 22، no. 2 (پیاپی 14)، pp. 153–170، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/496659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button