مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 319 | صفحه پایان 333

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان و همچنین پیش بینی اضطراب امتحان, بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت دانش آموزان بود. روش پژوهش, توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان سوم و چهارم دبیرستان های شهر محمدیه واقع در استان قزوین بود که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن ها 1738 نفر بود. نمونه مورد مطالعه شامل 400 نفر (200 دانش آموز دختر و200 دانش آموز پسر) بود که از بین جامعه آماری انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه های اضطراب امتحان اسپیل برگر, ویژگی های شخصیتی نئو و اهداف پیشرفت مید گلی و همکاران, بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها, از ضریب همبستگی تفکیکی و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای مستقل روان رنجوری (r=0.316) و اهداف عملکردگریز (r=0.224) با اضطراب امتحان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین متغیرهای مستقل مسوولیت پذیری (r=-0.133) و اهداف تبحری (r=-0.157) با اضطراب امتحان رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بر اساس ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت می توان 28.8 درصد نمره اضطراب امتحان را پیش بینی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمیدی، فریده، و ببرازی، محمدباقر. (1395). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 10(4)، 319-333. SID. https://sid.ir/paper/497503/fa

    Vancouver: کپی

    حمیدی فریده، ببرازی محمدباقر. بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1395؛10(4):319-333. Available from: https://sid.ir/paper/497503/fa

    IEEE: کپی

    فریده حمیدی، و محمدباقر ببرازی، “بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 10، no. 4، pp. 319–333، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/497503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button