Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,543
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خداوند از منظر الهیات پویشی و ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 گفتار حاضر از آنرو که به بررسی تطبیقی دو جریان فکری نظر دارد, در دو بخش سامان یافته است:الف) الهیات پویشی: این جریان فکری که در قرن بیستم ظهور یافت, یکی از فرایندهای تکاملی اندیشه خردورزان حوزه دین است. اینان با توجه به تمام مناقشات موجود در قرون وسطی و دین گریزی مدرنیته, در پی عرضه نوینی از الهیات دینیند که در طی آن مفاهیم گوناگونی همچون خداوند, سرمدیت خداوند, قدرت وی, چگونگی شرور در عالم, جهان هستی, چگونگی ارتباط خداوند با جهان هستی, تعامل تغییر در جهان با خداوند را مورد بازکاوی قرار می دهند. این طرح نو که توسط آلفرد نورث وایتهد بنا نهاده شد و بوسیله چارلز هارت شورن و دیوید رای گریفین تفصیل یافت, اکنون بعنوان یکی از مکاتب رایج الهیاتی و دینی در محافل غربی مورد گفتگوست. این دیدگاه از دو سو قابل توجه است:1. قرائتی نو از الهیات دینی که همگامی آن با متون مقدس مورد بحث است.2. ارائه طرحی نو از هستی شناسی و چگونگی تعامل خداوند با جهان.ب) حکمت متعالیه صدرایی: حکمت متعالیه که نخستین بار بنیانهای فلسفی آن توسط صدرالدین محمد شیرازی پی نهاده شد, در سه مرحله تکامل یافت:1) مرحله سینوی در فهم وجود, 2) تشکیک وجود,3) وحدت شخصی وجود.اگر چه ملاصدرا در طی کتاب بزرگ خود یعنی الاسفارالاربعه به تمایز این سه مرحله اشارتی نکرده است, ولی تحول آراء وی در طی رساله های گوناگونش بیانگر این سیر تکاملی می باشد. وی با کشف اصالت وجود, در پی آن برآمد که فهم وجود را از مرحله مفهوم به مصداق تعمیم دهد و سرانجام مجبور گردید طرح واره نوینی را در نسبت خداوند با جهان هستی عرضه دارد که همین مهم عملا در سه مرحله بر اساس سیر فکری وی, قابل بازشناسی است. این نگرش نوین به مفهوم وجود, عملا بیشتر مفاهیم الهیات دینی را در نور دید و وی را بر آن داشت که قرائتی نو از الهیات دینی عرضه دارد.نگارنده بر این باور است که نظام تشکیکی وی برخلاف نظام وحدت شخصی او که در حال تطور بوده, نظامی نسبتا کامل است و نکته درخور توجه در این مقام, همگامی نسبی بنیان وحدت تشکیکی وجود با الهیات پویشی مسیحی است و البته چنانکه بیان خواهد گردید, نظام صدرایی در فهم آموزه های دینی و تطبیقی از الهیات پویشی کارآمدتر بوده و بسیار دقیقتر می باشد.از اینرو نوشتار حاضر, افزون بر طرح بحث الهیات پویشی و دستاوردهای جدید آن در مفاهیم دینی, به مقایسه آن با دستگاه حکمت تشکیکی ملاصدرا پرداخته و وجوه قوت و ضعف آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناجی اصفهانی، حامد. (1393). خداوند از منظر الهیات پویشی و ملاصدرا. تاریخ فلسفه، -(16)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/498740/fa

    Vancouver: کپی

    ناجی اصفهانی حامد. خداوند از منظر الهیات پویشی و ملاصدرا. تاریخ فلسفه[Internet]. 1393؛-(16):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/498740/fa

    IEEE: کپی

    حامد ناجی اصفهانی، “خداوند از منظر الهیات پویشی و ملاصدرا،” تاریخ فلسفه، vol. -، no. 16، pp. 0–0، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/498740/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا