Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,411
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین خودپنداره بدنی، شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 140

چکیده

 مقدمه و هدف: این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله انجام شده است.روش شناسی: در این مطالعه مقطعی 300 نفر از دانش آموزان 11 ساله (144 دختر, 156 پسر) با میانگین سن 10.75 سال و انحراف استاندارد 0.58 شهر نهاوند از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گیری شد و شاخص توده بدن محاسبه گردید. برای ارزیابی خودپنداره بدنی, پرسشنامه خودپنداره بدنی (PQS) به کار برده شد. این پرسشنامه خرده مقیاس های صلاحیت, جذابیت بدنی, قدرت و اعتماد به نفس را می سنجد. توانایی های ادراکی حرکتی از طریق آزمون توانایی حرکتی برونینکز- اوزرتسکی بررسی شدند. این آزمون شامل 8 خرده مقیاس چابکی و سرعت دویدن, تعادل, هماهنگی دوسویه, قدرت, سرعت پاسخ, کنترل بینایی- حرکتی, هماهنگی اندام فوقانی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی است.یافته ها: داده ها نشان می دهد جذابیت بدنی و قدرت به شکل مثبت و شاخص توده بدنی به شکل منفی با توانایی های ادراکی حرکتی همبستگی دارد. جذابیت بدنی و شاخص توده بدنی به طور معنادار مجموعا 9 درصد واریانس توانایی های ادراکی حرکتی را پیش بینی کرد. پسران نسبت به دختران به طور معناداری نمرات بالاتری در قدرت (p=0.000) و اعتماد به نفس (p=0.008) دارند. در مقابل اختلاف معناداری بین گروه ها در صلاحیت, جذابیت بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی ادراکی حرکتی دیده نمی شود.بحث و نتیجه گیری: بر اساس مطالعه حاضر, تفاوت متغیرهای موجود بین دختران و پسران در سن 11 سالگی لزوم توجه به این تفاوت ها را برای برنامه ریزان بهداشتی و تربیت بدنی دوچندان می کند. از سوی دیگر نتایج این مطالعه ارتباط تنگاتنگ و تاثیر متقابل توانایی های ادراکی حرکتی, شاخص توده بدنی و خودپنداره بدنی در سن 11 سالگی را نشان می دهد و بر این اساس باید بر لزوم و اهمیت ارتقاء تمامی جنبه های رشدی کودکان تاکید شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیروانی بروجنی، شیما، و سیفی، سمیه. (1394). ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، 11(22)، 133-140. SID. https://sid.ir/paper/500655/fa

    Vancouver: کپی

    شیروانی بروجنی شیما، سیفی سمیه. ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)[Internet]. 1394؛11(22):133-140. Available from: https://sid.ir/paper/500655/fa

    IEEE: کپی

    شیما شیروانی بروجنی، و سمیه سیفی، “ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله،” پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش)، vol. 11، no. 22، pp. 133–140، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/500655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا