مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی چشم انداز تغییر عادت های رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی (مطالعه موردی کلان شهر تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 481 | صفحه پایان 500

چکیده

 درک پیشینه مدل کنونی سفر, یک موضوع کلیدی در توسعه کارآمد برنامه ریزی حمل ونقل شهری می باشد چرا که شناخت شیوه و عوامل انتخاب سفر به دلیل تسهیل در تغییر رفتار حائز اهمیت است. در اکثر موارد واقعیت های حمل و نقل با رهیافت های رفتاری نسبت به مدل های منطقی بهتر تبیین می شوند. هدف این مقاله تجزیه وتحلیل تاثیر عوامل مختلف در انتخاب شیوه سفر کاربران وسایط نقلیه شخصی و عمومی می باشد. بر این اساس مدل مفهومی عادت های سفر با ترکیب محدودیت های انتخاب رفتار ادراکی و نگرش برنامه ریزی شده طراحی شده است. روش شناسی مقاله با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی_ توسعه ای و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی, تحلیلی و پیمایشی است. جمع آوری داده ها در قالب پرسشنامه و اخذ نظرات در حوزه جابجایی عمومی در سطح شهر تبریز صورت گرفت. برآورد نمونه ها با استفاده از فرمول کوکران برابر با 1100 نفر برای 166 ناحیه ترافیکی تبریز تعیین گردید. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری الگوی سفر نشان دهنده واریانس بیش از 17 درصدی در کاربران وسایط نقلیه خصوصی و واریانس بیش از 14 درصدی در کاربران حمل ونقل عمومی بود. سایر مولفه ها از آن جمله محدودیت های نگرشی و انتخابی دارای اهمیت چندانی نبودند. برخلاف نتایج مدل سازی معادلات ساختاری, باورهای نگرشی امکان پیش بینی را فراهم می سازند. بر همین اساس با انجام رگرسیون لجستیک دو حالته, تمایل مسافران در استفاده از حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار گرفت که حاکی از تاثیر منفی قابل توجه و چشمگیر عادات رانندگی بر احتمال انتخاب حمل و نقل عمومی است. بر اساس یافته های این تحقیق پیشنهادهای راهبردی باهدف شکستن عادت های ناپایدار رانندگی و تشکیل عادت های جدید پایدار ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی، مهدی، پورمحمدی، محمدرضا، و قربانی، رسول. (1396). مدل یابی چشم انداز تغییر عادت های رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی (مطالعه موردی کلان شهر تبریز). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، 12(3 (پیاپی 40))، 481-500. SID. https://sid.ir/paper/501931/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی مهدی، پورمحمدی محمدرضا، قربانی رسول. مدل یابی چشم انداز تغییر عادت های رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی (مطالعه موردی کلان شهر تبریز). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)[Internet]. 1396؛12(3 (پیاپی 40)):481-500. Available from: https://sid.ir/paper/501931/fa

    IEEE: کپی

    مهدی عبدالهی، محمدرضا پورمحمدی، و رسول قربانی، “مدل یابی چشم انداز تغییر عادت های رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی (مطالعه موردی کلان شهر تبریز)،” مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، vol. 12، no. 3 (پیاپی 40)، pp. 481–500، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/501931/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button