Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

287
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه احساس و تخیل در نظام فکری دکارت

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 118

چکیده

 مبحث مربوط به احساس و تخیل در نظام فکری دکارت بسیار مهم است. او در «تامل دوم» احساس و تخیل را به عنوان حالات آگاهی و بدون اینکه به متعلق خارجی مربوط شوند, ذیل حالات من اندیشنده طبقه بندی می کند. سپس در «تامل ششم» برای اثبات من جسمانی از این دو قوه یاری می جوید و آن ها را به عنوان قوایی معرفی می کند که تحقق آن ها نیازمند فعالیت جسمانی است. بنابراین آن ها دو قوه ای هستند که نه ذهنی محض اند و نه جسمانی محض؛ بلکه ما در اتحاد ذهن و بدن و در مقام انسانی واحد مرکب از نفس و بدن است که می توانیم از آن ها برخوردار باشیم. در واقع, دکارت با پیش کشیدن بحث احساس و تخیل, نه تنها می کوشد وجود جسم به طور عام و بدن به طور خاص را اثبات کند, بلکه می خواهد نحوه تعامل دو جوهر متمایز ذهن و بدن را هم تبیین نماید. اما به نظر می رسد بحث او درباره این دو قوه با نظام دوگانه انگارانه اش سازگار نیست. با بررسی آثار چندی از مفسرین دکارت هم چون گری هتفیلد, برنارد ویلیامز, مارگارت داولر ویلسن و کاترین ویلسن متوجه می شویم که آن ها کمابیش به بحث احساس و تخیل در نظام فلسفی دکارت پرداخته اند, اما به رغم اهمیت موضوع در نظام فکری دکارت, به اجمال از آن گذشته اند. در این میان جان کاتینگم, مترجم اصلی دوره سه جلدی آثار دکارت به انگلیسی و صاحب آثار متعددی درباره نظام فکری دکارت, بیشتر از سایر مفسرین به احساس و تخیل در فلسفه دکارت توجه کرده و آراء متفاوتی را نسبت به دیگر دکارت شناسان مطرح کرده است. در این مقاله می کوشیم با استناد به آثار دکارت و رجوع به آراء برخی از مفسرین او, به جایگاه احساس و تخیل در فلسفه دکارت و ارتباط این مساله با دوگانه انگاری دکارت بپردازیم و به نحوی برجستگی آراء کاتینگم را نسبت به دیگر مفسرین نشان دهیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زیرک باروقی، عزیزه، و شهرآیینی، سیدمصطفی. (1393). جایگاه احساس و تخیل در نظام فکری دکارت. حکمت و فلسفه، 10(4 (پیاپی 40))، 101-118. SID. https://sid.ir/paper/504653/fa

    Vancouver: کپی

    زیرک باروقی عزیزه، شهرآیینی سیدمصطفی. جایگاه احساس و تخیل در نظام فکری دکارت. حکمت و فلسفه[Internet]. 1393؛10(4 (پیاپی 40)):101-118. Available from: https://sid.ir/paper/504653/fa

    IEEE: کپی

    عزیزه زیرک باروقی، و سیدمصطفی شهرآیینی، “جایگاه احساس و تخیل در نظام فکری دکارت،” حکمت و فلسفه، vol. 10، no. 4 (پیاپی 40)، pp. 101–118، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504653/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا