مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جامعه شناختی- زبانی دیوارنوشته ها در محیط دانشگاه: مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 198

چکیده

دیوارنوشته ها که از آنها با نام «گفتمان خاموش» نیز یاد می شود, منعکس کننده جایگاه های متفاوت زنان و مردان در ساختار اجتماعی هستند. از این رو, مطالعه دیوارنوشته ها می تواند اطلاعات مهمی را در ارتباط با ویژگی های زبانی و اجتماعی نویسندگان نامشخص شان فراهم کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل جامعه شناختی- زبانی موضوع و سبک نوشتاری پیکره ای از دیوارنوشته های فارسی دانشجویان دختر و پسر در محیط دانشگاه است. برای این منظور, مجموعا 640 دیوارنوشته (320 دیوارنوشته مربوط به دختران و 320 دیوارنوشته مربوط به پسران) در بازه زمانی یک ماهه از محیط خوابگاه دختران و پسران و نیز سالن مطالعه دختران و پسران در کتابخانه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان جمع آوری گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد که این دیوارنوشته ها در موضوعات «عشق, درخواست کمک از خدا, ناامیدی و افسردگی, اعلام حضور, بیان آرزو, ذکر تاریخ و زمان, توهین, شعر, شوخی و بیان دوستی» مشترک بودند, اما «مطالب درسی» فقط توسط دانشجویان دختر و «نصیحت کردن و نگرانی مالی» فقط توسط دانشجویان پسر به کار برده شده بودند. همچنین, تحلیل موضوعی دیوارنوشته ها نشان داد که دانشجویان پسر غالبا به دنبال «تثبیت قدرت» و «جایگاه برتر» و دانشجویان دختر در صدد ابراز «احساسات عاطفی» و «ایجاد همبستگی» بودند. همچنین, نتایج به دست آمده در ارتباط با سبک نوشتاری به کاررفته در هر دو گروه دیوارنوشته ها نشان داد که دختران به استفاده از گونه زبانی گسترده گرایش داشتند و از این رهگذر, نسبت به دانشجویان پسر دارای برتری زبانی بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آهنگر، عباسعلی، و شیروانی، جواد. (1395). بررسی جامعه شناختی- زبانی دیوارنوشته ها در محیط دانشگاه: مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان. جستارهای زبانی، 7(6 (34) (ویژه نامه))، 175-198. SID. https://sid.ir/paper/504671/fa

    Vancouver: کپی

    آهنگر عباسعلی، شیروانی جواد. بررسی جامعه شناختی- زبانی دیوارنوشته ها در محیط دانشگاه: مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان. جستارهای زبانی[Internet]. 1395؛7(6 (34) (ویژه نامه)):175-198. Available from: https://sid.ir/paper/504671/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی آهنگر، و جواد شیروانی، “بررسی جامعه شناختی- زبانی دیوارنوشته ها در محیط دانشگاه: مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان،” جستارهای زبانی، vol. 7، no. 6 (34) (ویژه نامه)، pp. 175–198، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504671/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button