Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,458
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

472
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی گرایش مردم تهران به اخبار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (V.O.A ،B.B.C، من و تو) سیمای جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 31

چکیده

 نیاز مخاطبان موجب می شود تا آنان در انتخاب منابع خبری خود به سمت منابع خبری بروند که اخبار صحیح, سریع و کامل تری را ارائه می دهند و در نتیجه اعتماد مخاطب را جلب می کنند. از این رو شناخت نیازهای مخاطبان و ویژگی های رسانه ضروری است. علی رغم اینکه نتایج تحقیق صدا و سیما نشان می دهد فقط حدود 20 درصد از مردم به دلایل گوناگونی از جمله کسب خبر از ماهواره, بیننده اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران نبوده اند, اما به نظر می رسد تعداد کسانی که به اخبار شبکه های ماهواره ای گرایش دارند رو به افزایش است که این امر برای شبکه های داخلی یک تهدید محسوب می شود.بر این اساس, این تحقیق با هدف بررسی دلایل و چگونگی گرایش دارندگان ماهواره به اخبار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (B.B.C, V.O.A, من و تو) و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تابستان 1391انجام گرفت و هفت فرضیه را مورد آزمون قرار داد. این فرضیه ها عبارت بودند از اینکه بین میزان اعتماد مردم, صحت اخبار, سرعت انتشار, بی طرفی, استفاده از گزارش های تصویری, جذابیت های دیداری و شنیداری و گرایش مردم به اخبار شبکه های مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین منطقه سکونت و گرایش مردم به شبکه ها رابطه معناداری وجود دارد که هر هفت فرضیه نیز به اثبات رسید. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده و جامعه آماری تحقیق, شهروندان تهران را به تعداد 8.429.807 نفر در بر می گیرد و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. پرسشنامه نیز در میان کسانی توزیع شد که ماهواره داشتند.یافته های پژوهش نشان می دهد دارندگان ماهواره اعتمادشان به شبکه های V.OA, من و تو و اخبار سیما در حد کم و خیلی کم و به اخبار B.B.C درحد زیاد و خیلی زیاد است. آنها معتقدند همه این شبکه ها در پخش اخبار درحد کم و خیلی کم بی طرف عمل کرده اند. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مخاطبان از جذابیت های محتوایی اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران مانند صحت اخبار, شفافیت, بی طرفی, سرعت انتشار, سانسورکم و ... نسبت به شبکه های ماهواره ای رضایت کمتری داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصرالهی، اکبر، و درفشه، زیبا. (1392). بررسی تطبیقی گرایش مردم تهران به اخبار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (V.O.A ,B.B.C, من و تو) سیمای جمهوری اسلامی ایران. فرهنگ ارتباطات، 3(10)، 1-31. SID. https://sid.ir/paper/505047/fa

    Vancouver: کپی

    نصرالهی اکبر، درفشه زیبا. بررسی تطبیقی گرایش مردم تهران به اخبار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (V.O.A ,B.B.C, من و تو) سیمای جمهوری اسلامی ایران. فرهنگ ارتباطات[Internet]. 1392؛3(10):1-31. Available from: https://sid.ir/paper/505047/fa

    IEEE: کپی

    اکبر نصرالهی، و زیبا درفشه، “بررسی تطبیقی گرایش مردم تهران به اخبار شبکه های ماهواره ای فارسی زبان (V.O.A ,B.B.C, من و تو) سیمای جمهوری اسلامی ایران،” فرهنگ ارتباطات، vol. 3، no. 10، pp. 1–31، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/505047/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا