Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

446
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

329
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی و بررسی نقش آن در استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه الزهراء, بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است.روش شناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی, از نظر ماهیت اجرا توصیفی_ همبستگی از نوع علی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه الزهراء است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده, نمونه تعیین شده انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه سبک های مدیریتی لیکرت با ضریب پایایی 0.88 و پرسش نامه مدیریت دانش با ضریب پایایی 0.92 استفاده شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آماری کلموگروف_ اسمیرنوف, تحلیل عاملی اکتشافی, ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش, کنترل, تصمیم گیری, رهبری, ارتباطات, تعامل_ نفوذ, اهداف اجرایی و آموزش, و هدف گذاری. همچنین ابعاد استقرار نظام مدیریت دانش نیز شامل شش شاخص منابع انسانی, فناوری, فرایند دانشی, فرهنگ, ساختار و رهبری است. عوامل موثر بر سبک رهبری و استقرار مدیریت دانش, در سطح 0.01 با یکدیگر رابطه معنادار و مستقیمی داشته و مولفه های رهبری, انگیزش, ارتباطات, تعامل_ نفوذ, هدف گذاری, کنترل, و اهداف اجرایی و آموزش در سطح 0.01 و تصمیم گیری در سطح 0.05, با مدیریت دانش ارتباط معنادار و مستقیم دارند.همچنین مشخص شد از میان عوامل موثر بر سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی, ارتباطات و رهبری, همبستگی چندگانه معناداری با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه الزهراء داشته و 47% تغییرات آن را پیش بینی می کند.نتیجه گیری: بر مبنای یافته های پژوهش, بین سبک رهبری و پیاده سازی نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی, ارتباط معناداری وجود دارد و تغییرات متغیر ملاک (پیاده سازی مدیریت دانش) ناشی از متغیر پیش بین (سبک رهبری) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باواخانی، آناهیتا. (1395). تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش. کتابداری و اطلاع رسانی، 19(1 )، 32-49. SID. https://sid.ir/paper/506566/fa

    Vancouver: کپی

    باواخانی آناهیتا. تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1395؛19(1 ):32-49. Available from: https://sid.ir/paper/506566/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا باواخانی، “تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 19، no. 1 ، pp. 32–49، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506566/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا