مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

430
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش شناسی: تاریخ نگاری، زمینه های شکل گیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 41

چکیده

 هدف: هدف اصلی مقاله حاضر بررسی چگونگی تغییر عنوان رشته از «کتابداری و اطلاع رسانی» به «علم اطلاعات و دانش شناسی» در ایران است. روش: در پژوهش حاضر از روش تحلیلی_ تاریخی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل آثار, رخدادها, تلاش ها و اقدام های انجام شده درخصوص تغییر نام رشته کتابداری از آغاز تاکنون است. به همین منظور, ابتدا نام رشته بر اساس برنامه های درسی و آموزشی از سال 1344 تاکنون بررسی و طبقه بندی شد. سپس بنیان های فکری و رویکردهای غالب در شکل گیری عنوان شناسایی و تبیین گردید. همچنین, مجموعه اقدام ها و تلاش های صورت گرفته تا پیش از تغییر عنوان در 23 مهر 1391, که در حقیقت پیش زمینه های تغییر عنوان رشته به شمار می روند, شناسایی و نقش هر یک مشخص شد. در نهایت, تاریخ نگاری و پیشینه دو اصطلاح «علم اطلاعات» و «دانش شناسی» بر اساس حضور در عنوان های بروندادها و رخدادهای علمی رشته ترسیم گردید. یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد, برنامه های درسی و آموزشی مصوب از آغاز تاکنون حکایت از سه دوره زمانی با سه عنوان مجزای «کتابداری», «کتابداری و اطلاع رسانی», و «علم اطلاعات و دانش شناسی» را دارد که به ترتیب محور اصلی آن ها «آموزش فهرست نویسی و رده بندی», «توسعه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی», و «آموزش فناوری اطلاعات» بوده است. دیگر نتایج این بررسی نشان داد در شکل گیری عنوان جدید رشته سه رویکرد غالب «دانش شناسی», «علم اطلاعات» و «عناوین ترکیبی» نقش داشته اند که سردسته رویکرد اول هوشنگ ابرامی, سردسته دومی عباس حری, و سومی به دلیل تعدد و تنوع فکری و عدم تمرکز بر یک عنوان, فاقد سردسته است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد عنوان جدید در حقیقت شکل تغییریافته و اصلاح شده عنوان قدیم است. افزون بر این, آثار ذکرشده در این مقاله, کتاب شناسی مناسبی برای تحقیقات آینده خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چشمه سهرابی، مظفر، حیدری، غلامرضا، و عظیمی وزیری، افروز. (1396). از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش شناسی: تاریخ نگاری, زمینه های شکل گیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران. کتابداری و اطلاع رسانی، 20(2 (پیاپی 78) )، 3-41. SID. https://sid.ir/paper/506733/fa

    Vancouver: کپی

    چشمه سهرابی مظفر، حیدری غلامرضا، عظیمی وزیری افروز. از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش شناسی: تاریخ نگاری, زمینه های شکل گیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1396؛20(2 (پیاپی 78) ):3-41. Available from: https://sid.ir/paper/506733/fa

    IEEE: کپی

    مظفر چشمه سهرابی، غلامرضا حیدری، و افروز عظیمی وزیری، “از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش شناسی: تاریخ نگاری, زمینه های شکل گیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 20، no. 2 (پیاپی 78) ، pp. 3–41، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506733/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button