Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

556
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

162
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل عناصر موسیقایی در چکامه ازریه

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 144

چکیده

 بررسی و تحلیل موسیقایی شاهکارهای شعری از اهمیت فراوان برخوردار است, زیرا موسیقی عنصری اساسی در ساختار شعر است, بگونه ای که برخی معتقدند وجه تمایز میان شعر و نثر در درجه نخست همان نظام آوایی خاص و جنبه شنیداری آن است. قصیده «ازریه» سروده شاعر توانمند عراقی, شیخ کاظم ازری (1143-1211 ه) از جایگاه ادبی و دینی بسیار ارزشمند برخوردار است. این قصیده از زمان شاعر تاکنون مورد توجه شاعران و اهل ادب قرارگرفته است و شاعران فراوانی به استقبال آن رفته و ادبا و علمای متعددی به شرح آن پرداخته اند. این چکامه یادآور فن «حماسه سرایی» در ادبیات عرب است و ازری با این قصیده در دوره معاصر ادب عربی مکتبی پدید آورد که مورد تقلید شاعران پس از او قرار گرفت. یکی از نقاط قوت این قصیده ساختار محکم و شکوهمند و طنین موسیقایی خاص آن است, بگونه ای که آن را قرآن الشعر و الملحمه الکبری نامیده اند. در این مقاله سعی شده با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی تا حد امکان به عناصر موسیقایی موثر در زیبایی این چکامه پرداخته شود و با بررسی مواردی مثل موسیقی بیرونی (وزن و قافیه) و موسیقی درونی (جناس, تکرار, طباق, تلمیح و...) زیبایی و برجستگی موسیقایی این قصیده نشان داده شود. در ارزیابی کلی قصیده می توان گفت ازری در این چکامه از شدت و صلابت بحر خفیف در توصیف صحنه های حماسی بهره برده و قافیه «ها» و آوردن ابیات مقفی سهمی بسزا در تقویت موسیقی بیرونی قصیده داشته است. از دیگر سو, استفاده هنری از مواردی مثل جناس, واج آرایی, تکرار و موارد دیگر او را در تقویت و تثبیت موسیقی درونی و معنوی یاری رسانده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری کیذقانی، سیدمهدی. (1394). تحلیل عناصر موسیقایی در چکامه ازریه. لسان مبین، 7 (دوره جدید)(22 )، 123-144. SID. https://sid.ir/paper/506996/fa

    Vancouver: کپی

    نوری کیذقانی سیدمهدی. تحلیل عناصر موسیقایی در چکامه ازریه. لسان مبین[Internet]. 1394؛7 (دوره جدید)(22 ):123-144. Available from: https://sid.ir/paper/506996/fa

    IEEE: کپی

    سیدمهدی نوری کیذقانی، “تحلیل عناصر موسیقایی در چکامه ازریه،” لسان مبین، vol. 7 (دوره جدید)، no. 22 ، pp. 123–144، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/506996/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا