Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

273
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بی ادبی کلامی در نمایش نامه صیادان

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 149

چکیده

 پدیده ادب یکی از مقولاتی است که همواره مورد توجه پژوهشگران رشته های مختلف همچون روان شناسی و جامعه شناسی و مردم شناسی قرار گرفته است. در حوزه مطالعات کاربردشناسی زبان نیز به مقوله ادب کلامی پرداخته می شود.یکی از مفاهیمی که به دنبال ادب در زبان شناسی مطرح می شود بی ادبی کلامی است. افراد مختلفی همچون گافمن (1967), براون ولوینسون (1987), بوسفیلد (2008), کالپپر (1996, 2003, 2011), یوهانی رودانکو (1996) به بررسی مقوله ادب/ بی ادبی کلامی پرداخته اند. علیرغم مطالعات فراوانی که در زمینه الگوهای بی ادبی در فرهنگ غرب انجام شده است, این مفهوم در زبان فارسی چندان مورد کاوش قرار نگرفته است.در همین راستا, هدف پژوهش حاضر بررسی کارکرد این پدیده در زبان فارسی از طریق توصیف آن در نمایش نامه «صیادان» برگرفته از مجموعه نمایش نامه روی صحنه آبی نوشته اکبر رادی است. علت انتخاب متون نمایشی نیز آن است که این متون بی شک بازتابی از زندگی روزمره مردم و محاورات آن ها هستند. الگوی نظری ای که در بررسی داده های این پژوهش استفاده شد الگوی ارائه شده از سوی کالپپر (1996, 2003, 2011) است, یعنی ترکیبی از الگوهای بی ادبی (1996, 2003) و عواملی همچون هنجارهای اجتماعی, بافت و احساسات (2011). پرسش های این پژوهش عبارتند از: 1. کدام یک از راهکارهای پیشنهاد شده از سوی کالپپر در نمایشنامه صیادان به کار رفته است؟ و 2. تعامل کنندگان کدام راهکار را بیش از بقیه به کار برده اند؟ نتیجه آنکه پرکاربردترین راهکار در صیادان بی ادبی ایجابی و کم کاربردترین راهکار مربوط به کنایه نیش دار بود. راهکارهایی که مرکب از چند راهکار بودند در مرتبه دوم و بی ادبی سلبی در مرتبه چهارم قرار گرفت. ادب کنایه دار نیز در میان داده ها یافت نشد. علاوه بر این, موارد جدید نیز معرفی شدند. به دلایل اجتماعی هر یک از راهکارها نیز اشاره شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی بختیاری، بهروز، و سلیمیان، سمیه. (1395). بررسی بی ادبی کلامی در نمایش نامه صیادان. جستارهای زبانی، 7(1 (29) )، 129-149. SID. https://sid.ir/paper/507274/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی بختیاری بهروز، سلیمیان سمیه. بررسی بی ادبی کلامی در نمایش نامه صیادان. جستارهای زبانی[Internet]. 1395؛7(1 (29) ):129-149. Available from: https://sid.ir/paper/507274/fa

    IEEE: کپی

    بهروز محمودی بختیاری، و سمیه سلیمیان، “بررسی بی ادبی کلامی در نمایش نامه صیادان،” جستارهای زبانی، vol. 7، no. 1 (29) ، pp. 129–149، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا