مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

394
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

538
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های جامعیت و روزآمدی کتاب الجامع فی تاریخ الادب العربی (الادب الحدیث) با رویکرد تحلیل محتوا

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 139

چکیده

 یکی از ابزار های اصلی یاددهی و یادگیری, کتاب آموزشی است. کتاب آموزشی اگر به صورت مناسب نوشته شود, فرایند آموزش را سهولت می بخشد و انگیزه یادگیری را دوچندان می سازد. در این میان کتاب الجامع فی تاریخ الادب العربی (الادب الحدیث) نوشته حنا الفاخوری از منابع اصلی سرفصل رشته زبان و ادبیات عربی است. هدف پژوهش حاضر این است که با روش تحلیل محتوا و با رویکرد کمی و کیفی, دو معیار مهم جامعیت و روزآمدی این کتاب بررسی شود. به این منظور, مولفه های مهم کتاب, ازجمله بازه زمانی تولد و وفات ادبا, ملیت, جنسیت, تخصص, دین و مذهب آنان بررسی شده است. همچنین, به برخی ابزارهای شکلی انتقال محتوا نگریسته شده است. بررسی ها نشان می دهد شرط جامعیت که از شرط های اساسی در تدوین کتاب درسی است در بیشتر مولفه ها وجود ندارد و با توجه به بازبینی و ویرایش نشدن کتاب, شرط روزآمدی آن نیز به صورت جدی مخدوش است. این ایرادات خود را در ناسازگاری کتاب با سرفصل مصوب نیز به وضوح نشان می دهد. از سوی دیگر, در خصوص ابزارهای انتقال محتوا نیز, ایرادات جدی بر کتاب وارد است. به طور کلی, علی رغم فراگیر بودن این کتاب در دانشگاه های ایران, کارآمدی لازم برای درس تاریخ ادبیات معاصر عربی را ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظری، یوسف، و تقوایی فر، کوثر. (1396). بررسی شاخص های جامعیت و روزآمدی کتاب الجامع فی تاریخ الادب العربی (الادب الحدیث) با رویکرد تحلیل محتوا. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21(41 )، 120-139. SID. https://sid.ir/paper/507912/fa

    Vancouver: کپی

    نظری یوسف، تقوایی فر کوثر. بررسی شاخص های جامعیت و روزآمدی کتاب الجامع فی تاریخ الادب العربی (الادب الحدیث) با رویکرد تحلیل محتوا. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی[Internet]. 1396؛21(41 ):120-139. Available from: https://sid.ir/paper/507912/fa

    IEEE: کپی

    یوسف نظری، و کوثر تقوایی فر، “بررسی شاخص های جامعیت و روزآمدی کتاب الجامع فی تاریخ الادب العربی (الادب الحدیث) با رویکرد تحلیل محتوا،” پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، vol. 21، no. 41 ، pp. 120–139، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/507912/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button