مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,603
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه بر حسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 142

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول, بر حسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی بود. با توجه به اینکه کتاب های تفکر و سبک زندگی کتاب های جدیدالتالیفی هستند که در راستای تقویت مهارت های تفکر و پرورش عادات اصیل اجتماعی و فرهنگی وارد عرصه کتاب های درسی گشته اند, ضرورت بررسی جایگاه مولفه های سرمایه فرهنگی در آنها بیش از پیش احساس می شود. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-94 بوده و برای بالابرن تعمیم پذیری پژوهش, نمونه آماری با جامعه آماری یکسان در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته سرمایه فرهنگی بر حسب نظریه بوردیو بود که جهت برآورد روایی ابزار از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی سیاهه تحلیل نیز از طریق روش اسکات برابر 89.54 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در گام نخست از سنجش فراوانی و سپس برای برآورد باراطلاعاتی و ضریب اهمیت مولفه ها و مقوله ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که در بین مولفه های سرمایه فرهنگی, مولفه نهادینه که سبب رسمیت بخشیدن نهادی به سرمایه فرهنگی تجسم یافته و بهره مندی ازاثرات و پاداش آن در جامعه شود از کمترین میزان توجه برخوردار بوده, مولفه عینیت یافته توجه تا اندازه ای مطلوب را داشته و مولفه تجسم یافته که بیشترین ارتباط را با با اصول و محورهای کتاب های تفکر و سبک زندگی دارد جایگاهی درخور ندارد. گذشته از این در بخش مقوله ها نیز نوعی ناهمگونی به چشم می خورد و مقوله های گرانمایه ای نظیر موسیقی, محیط مجازی, شبکه های اجتماعی, توجه به مفاخر و مفاهیم میهنی و شرکت در جشنواره ها و مسابقات علمی و فرهنگی و کسب مدارک ادبی, هنری و ورزشی هیچ جایگاهی در کتاب های یاد شده ندارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حرفتی سبحانی لیل آبادی، محمد، و پیری، موسی. (1396). تحلیل محتوای کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه بر حسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی. مطالعات میان فرهنگی، 12(31 )، 117-142. SID. https://sid.ir/paper/508837/fa

    Vancouver: کپی

    حرفتی سبحانی لیل آبادی محمد، پیری موسی. تحلیل محتوای کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه بر حسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی. مطالعات میان فرهنگی[Internet]. 1396؛12(31 ):117-142. Available from: https://sid.ir/paper/508837/fa

    IEEE: کپی

    محمد حرفتی سبحانی لیل آبادی، و موسی پیری، “تحلیل محتوای کتاب های تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه بر حسب میزان توجه به مولفه های سرمایه فرهنگی،” مطالعات میان فرهنگی، vol. 12، no. 31 ، pp. 117–142، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/508837/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button