مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بیمه اجباری مسوولیت مدنی صاحبان کشتی در آلودگی های نفتی با تاکید بر کنوانسیون مسوولیت مدنی 1969 با اصلاحات بعدی

صفحات

 صفحه شروع 269 | صفحه پایان 303

چکیده

 حق انسان در داشتن محیط زیست سالم از شاخص ترین حقوق, در اسناد متعدد جهانی حقوق بشری است. یکی از عوامل تهدیدکننده فراگیر این حق, آلودگی های نفتی ناشی از محموله نفتی کشتی ها و نفت سوخت شناورهای دریایی است. در کنوانسیون های مربوط به آلودگی نفتی, مالکان آنها (در معنای عام) مسوول جبران خسارت مزبورشده اند, اما در غالب موارد قربانی خسارت, حتی اگر محکوم له واقع شود با اعسار مسوول حادثه مواجه خواهد شد. بر این اساس کنوانسیون مسوولیت مدنی و کنوانسیون بانکر از نظام بیمه اجباری برای تضمین خسارت زیان دیده بهره جسته است. در این نظام مالکان کشتی مکلف به اخذ بیمه نامه یا تضمین مالی دیگر از بیمه گرهای معتبر بین المللی تا سقف مقرر هستند که همه خطرات و اعمال مالکان کشتی, مباشران و کارگزاران آنها را تحت پوشش قرار می دهد. لیکن خسارت ناشی از قوای قاهره, تقصیر عمدی ثالث, خطای تام منقطع رابطه علیت زیان دیده و خسارت عدم النفع از شمول بیمه خارج هستند. شرط دیگر تضمین بیمه ای ورود خسارت در محدوده سرزمینی و منطقه انحصاری اقتصادی دولت متعاهد, ظرفیت کشتی از بیش از هزار تن در آلودگی نفت سوخت و بیش از دو هزار تن در آلودگی محموله نفتی است. به علاوه دولت متعاهد متضرر که در محدوده سرزمینی وی آلودگی رخ داده و هر شخص حقیقی و حقوقی که متحمل خسارت مادی, بدنی و مالی شده, در برابر بیمه گذار و بیمه گر, شخص ثالث محسوب می شوند. در این کنوانسیون ها مکانیسمی برای مطالبه و جبران زیان آلودگی نفتی در دریاهای آزاد از بیمه گر وجود ندارد و مضافا در محدود دریایی سرزمینی نیز آلودگی نفتی شناورهای با ظرفیت پایین تر را پوشش نمی دهد. لذا پوشش همه جانبه خسارت آلودگی نفتی نیازمند اصلاح کنوانسیون و وضع بیمه اجباری کامل تر است.بیمه اجباری مسوولیت آلودگی نفتی, ابعاد حقوقی متعددی دارد که پرداختن به همه آنها در این مقال نمی گنجد. در این مقاله کوشش می شود به تبیین و ابعاد حقوقی شرایط تضمین بیمه, خطرات تحت پوشش, سقف تعهدات بیمه گر, استثنائات بیمه و خسارات قابل جبران پرداخته شود .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیفی قره یتاق، داوود، حسنی، وحید، و مهدی پور، محمد. (1394). بیمه اجباری مسوولیت مدنی صاحبان کشتی در آلودگی های نفتی با تاکید بر کنوانسیون مسوولیت مدنی 1969 با اصلاحات بعدی. پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)، 30(1 (مسلسل 117))، 269-303. SID. https://sid.ir/paper/509751/fa

    Vancouver: کپی

    سیفی قره یتاق داوود، حسنی وحید، مهدی پور محمد. بیمه اجباری مسوولیت مدنی صاحبان کشتی در آلودگی های نفتی با تاکید بر کنوانسیون مسوولیت مدنی 1969 با اصلاحات بعدی. پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)[Internet]. 1394؛30(1 (مسلسل 117)):269-303. Available from: https://sid.ir/paper/509751/fa

    IEEE: کپی

    داوود سیفی قره یتاق، وحید حسنی، و محمد مهدی پور، “بیمه اجباری مسوولیت مدنی صاحبان کشتی در آلودگی های نفتی با تاکید بر کنوانسیون مسوولیت مدنی 1969 با اصلاحات بعدی،” پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)، vol. 30، no. 1 (مسلسل 117)، pp. 269–303، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/509751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button