مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

771
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضه های سازنده گرایی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 67

چکیده

 یکی از عمده ترین نظریه های یادگیری که برای بهبود کیفیت یادگیری و در مقابل نظریه های رفتارگرایی و شناخت گرایی مطرح شده نظریه سازنده گرایی است که در این مطالعه, مفروضه های این نظریه در کتاب های فارسی, علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بررسی شده است. در این پژوهش با رویکردی غیر پیدایشی, مفروضه های سازنده گرایی در کتاب های یادشده, بررسی و روندها و چگونگی پردازش به این مفروضه ها, مطالعه شده است. پژوهشگر برای داده یابی از روش اسنادی و به منظور داده کاوی, از روش تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ بهره گرفته است. ابزار پژوهش, پژوهشگر بوده و نمونه از نوع هدفمند است که کتاب های فارسی, علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستانرا شامل می شود. نتایج نشان می دهد در کتاب های سه گانه یادشده, مفروضه های سازنده گرایی مطرح شده اند, اما میزان پردازش این مفروضه ها, در کل چشمگیر نیست. از طرفی, سه مفروضه ساخت دانش بر مبنای تجارب, تفاسیر شخصی, خلق معنا بر مبنای تجارب اجتماعی در جریان تعاملات اجتماعی و فعالیت فراگیر در محیط طبیعی بیشترین بسامد را دارند. در تدوین متن اصلی چندان به مفروضه های سازنده گرایی توجه نشده است و عموما, پردازش مفروضه ها به بخش های فعالیت ها, موقعیت ها و کاربرگه ها, خود آزمایی ها و گفت و گوها اختصاص داده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ذاکری، مختار، نوابی، مسعود، حکیمی پور، اکبر، و سالاری پور، اسماعیل. (1394). تحلیل محتوای کتاب های فارسی, علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضه های سازنده گرایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 4(13 )، 47-67. SID. https://sid.ir/paper/511516/fa

    Vancouver: کپی

    ذاکری مختار، نوابی مسعود، حکیمی پور اکبر، سالاری پور اسماعیل. تحلیل محتوای کتاب های فارسی, علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضه های سازنده گرایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1394؛4(13 ):47-67. Available from: https://sid.ir/paper/511516/fa

    IEEE: کپی

    مختار ذاکری، مسعود نوابی، اکبر حکیمی پور، و اسماعیل سالاری پور، “تحلیل محتوای کتاب های فارسی, علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضه های سازنده گرایی،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 4، no. 13 ، pp. 47–67، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/511516/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button