مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 39

چکیده

 امروزه برنامه درسی به عنوان قلب نظام های آموزشی محسوب می شود. برنامه درسی دوره ابتدایی فرصتی است جهت رشد شخصیت کودک در ابعاد مختلف تربیتی که بعد تربیت جنسی یکی از ساحت های مهم تعلیم و تربیت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام شده و پژوهشی از نوع کیفی است که با روش پدیدار شناسی و درسال 1395 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و اعضای هیات علمی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران, علامه طباطبائی و بوعلی سینای همدان کارشناسان تربیت جنسی در سطح استان همدان انتخاب شد. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. لذا با 17 نفر مصاحبه انجام شد و کار تا اشباع نظری پیش رفت. ابزارمورد استفاده مصاحبه نبمه ساختاریافته با متخصصان است. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل تفسیری بهره گرفته شد. یافته ها حاکی از آن بود که مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی در سه سازه اصلی (شناختی, نگرشی, مهارتی) تکیه دارد. دربخش محتوای آموزشی توجه به ارزش ها و فلسفه تربیت جنسی, توجه به منابع مبتنی بر ارزش ها (قرآن, سنت, عقل, فطرت) توجه به اصول حاکم بر آموزش و پرورش, توجه به منابع تدوین محتوا برنامه درسی تربیت جنسی. در بخش روش های آموزشی اصل تفاوت در حقوق و تکالیف شرعی, روش عبرت آموزی و... در بخش ارزشیابی آموزشی نیز استفاده از ویژگی های سایر عناصر برنامه درسی تربیت جنسی, استفاده از دو معیار اساسی قرآن و سنت پیامبر و... شناسایی شدند. در نهایت این طور نتیجه گرفته شدکه برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف, محتو, روش وارزشیابی است و مبانی برنامه درسی از جمله مبانی روانشناختی, اجتماعی و فلسفی آن با توجه به فلسفه حاکم بر جامعه تدوین شده است. در واقع برنامه حاضر بازتابی از ارزش های فرهنگی اجتماعی جامعه می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدبیگی، رضا، فقیهی، علیرضا، و ناطقی، فائزه. (1396). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 13(45 )، 21-39. SID. https://sid.ir/paper/512129/fa

    Vancouver: کپی

    محمدبیگی رضا، فقیهی علیرضا، ناطقی فائزه. طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛13(45 ):21-39. Available from: https://sid.ir/paper/512129/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدبیگی، علیرضا فقیهی، و فائزه ناطقی، “طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 13، no. 45 ، pp. 21–39، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button