مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

822
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر عوامل شناختی_ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 76 | صفحه پایان 107

چکیده

 زمینه و هدف: رفتار اشتراک دانش از عوامل زیادی تاثیر می پذیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل شناختی _ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش, اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, تعداد250 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش چندین پرسش نامه معتبر مبنای کار قرار گرفت که شرح آنها در متن آمده است. روایی صوری _ محتوایی و سازه ای پرسش نامه های طراحی شده بررسی و تایید شد. پایایی پرسش نامه ها نیز پس از انجام پیش آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج نشان داد همه پرسش نامه ها از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند. برای بررسی روابط بین متغیرها و برازش مدل پژوهش نیز از روش مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین عوامل شناختی _ اجتماعی و همچنین رفتار اشتراک دانش و ابعاد آن در میان جامعه پژوهش کمتر از حد مطلوب است. در میان عوامل شناختی _ اجتماعی, «دیدگاه مشترک» بیشترین و «اعتماد» کمترین میانگین را دارند. در میان ابعاد رفتار اشتراک دانش نیز «تمایل به استفاده از دانش» بیشترین و «تمایل به اشتراک دانش» کمترین میانگین را دارد. بررسی میزان برازش مدل پژوهش حاکی از برازش خیلی خوب مدل است. بر اساس مدل برازش شده, متغیر «اعتماد» 0.89, متغیر «دیدگاه مشترک» 0.57و متغیر «قوت رابطه» 0.73 بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیات علمی تاثیرگذار هستند. نتیجه گیری: رفتار اشتراک دانش یک فعالیت و رفتار اجتماعی است که بیش از هر چیز تحت تاثیر عوامل شناختی _ اجتماعی قرار دارد. از این رو, برای بررسی رفتار اشتراک دانش و بهبود وضعیت آن در سازمان ها باید به این عوامل توجه ویژه نمود. اعتماد, قوت رابطه و دیدگاه مشترک از مهم ترین این عوامل هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، حسن، فتاحی، رحمت اله، نوکاریزی، محسن، و دیانی، محمدحسین. (1396). بررسی تاثیر عوامل شناختی_ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی. کتابداری و اطلاع رسانی، 20(2 (پیاپی 78) )، 76-107. SID. https://sid.ir/paper/513833/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی حسن، فتاحی رحمت اله، نوکاریزی محسن، دیانی محمدحسین. بررسی تاثیر عوامل شناختی_ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1396؛20(2 (پیاپی 78) ):76-107. Available from: https://sid.ir/paper/513833/fa

    IEEE: کپی

    حسن محمودی، رحمت اله فتاحی، محسن نوکاریزی، و محمدحسین دیانی، “بررسی تاثیر عوامل شناختی_ اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جامعه دانشگاهی،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 20، no. 2 (پیاپی 78) ، pp. 76–107، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button