مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

891
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

556
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: هدف نهایی علم رفتار سازمانی, درک مهارتهای ارتباطی در سطح سازمان است. یکی از موضوعات رفتار سازمانی, قدرت است. اگر کسی بخواهد رفتار سازمانی را درک کند, باید درباره کسب و اعمال قدرت آگاهی های لازم را داشته باشد. برای شناخت, به کارگیری و مدیریت کردن قدرت در سطح سازمانی, نیاز به ارائه الگوی قبل سنجش و معتبر وجود دارد. در این پژوهش, محققان با بررسی الگوهای قدرت و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها, به ارائه الگوی قدرت سازمانی بر اساس نقاط مرجع راهبردی پرداخته اند. بر اساس دو نقطه مرجع راهبردی یعنی میزان کنترل (شدید/ منعطف) و تمرکز (داخل/ خارج سازمان), چهارگونه قدرت در سطح سازمان (و نه فرد و گروه) یعنی رفتارهای سیاسی, گفتمان سازی, مدیریت دانش و شبکه سازی شناسایی شده است. روش: پس از تایید مدل با استفاده از تکنیک دلفی و بهره گیری از نظر خبرگان در سه دور, با اجماع بیش از 80 درصد, مدل ارائه شده در هجده تا از شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع فعال در بازار آزاد (غیرنظامی), آزمون شد و مورد تایید قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف, توصیفی- تبیینی, از نظر نتیجه, کاربردی- توسعه ای و از نظر نوع داده, ترکیبی (کیفی - کمی) است. در تحقیق کمی, 105 پرسشنامه (محقق ساخته) از مدیران و محققان مطلع به امور راهبردی شرکتها جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از «مدل معادلات ساختاری» و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SMARTPLS نسخه 3, استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های ساختار یافته با سی و شش نفر از مدیران ارشد, از تحلیل محتوا بهره گرفته شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد گونه های شبکه سازی و رفتارهای سیاسی به ترتیب بیشترین فراوانی را در بین شرکتهای مورد مطالعه دارند. نتیجه گیری: شرکتها برای دستیابی به دستاوردهای مطلوب باید به تدوین راهبرد قدرت بپردازند. پیشنهاد می شود هماهنگی بین راهبرد سازمان و راهبرد قدرت اعمال شود تا عملکرد افزایش یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افجه، سیدعلی اکبر، صالحی صدقیانی، جمشید، محمودزاده، ابراهیم، و ادبی فیروزجایی، محسن. (1394). ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح). پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، 10(1 )، 7-44. SID. https://sid.ir/paper/513868/fa

    Vancouver: کپی

    افجه سیدعلی اکبر، صالحی صدقیانی جمشید، محمودزاده ابراهیم، ادبی فیروزجایی محسن. ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح). پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)[Internet]. 1394؛10(1 ):7-44. Available from: https://sid.ir/paper/513868/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی اکبر افجه، جمشید صالحی صدقیانی، ابراهیم محمودزاده، و محسن ادبی فیروزجایی، “ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی (مورد مطالعه: شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)،” پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، vol. 10، no. 1 ، pp. 7–44، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513868/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button