مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل زبانی - اجتماعی گفتمان معلم و دانش آموز برپایه دو مفهوم قدرت و هم بستگی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 72

چکیده

 مفاهیم قدرت و هم بستگی دو مولفه مهم در زبان شناسی اجتماعی اند. قدرت و هم بستگی نشان دهنده روابط اجتماعی اند و این روابط در استفاده یک جانبه یا دوجانبه از اصطلاحات خطاب و کنش گفتارها نهفته است. گفتمان های گوناگون را می توان با این دو مفهوم تحلیل کرد. تاکنون گفتمان معلم و دانش آموز در قالب این دو مفهوم بررسی نشده است, از این رو, پژوهش حاضر این نوع گفتمان را با در نظر گرفتن اصطلاحات خطاب و کنش گفتار امر به عنوان نشانگرهای قدرت در کنار متغیرهای غیرزبانی جنسیت, واحد درسی و سن, بررسی کرده است. شصت معلم با پنج واحد درسی متفاوت, در دو مقطع انتخاب شدند. در تحلیل داده ها, روش تلفیقی (کمی و کیفی) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که می-توان نشانگرهای قدرت و هم بستگی را به صورت پیوستاری در نظر گرفت و نیز شاهد انعکاس این دو مفهوم در اصطلاحات خطاب دیگری غیر از ضمایر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمیان، جلال، و جاوید، سیده سحر. (1396). تحلیل زبانی - اجتماعی گفتمان معلم و دانش آموز برپایه دو مفهوم قدرت و هم بستگی. زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی)، 2(2 (پیاپی 4) )، 53-72. SID. https://sid.ir/paper/513987/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمیان جلال، جاوید سیده سحر. تحلیل زبانی - اجتماعی گفتمان معلم و دانش آموز برپایه دو مفهوم قدرت و هم بستگی. زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی)[Internet]. 1396؛2(2 (پیاپی 4) ):53-72. Available from: https://sid.ir/paper/513987/fa

    IEEE: کپی

    جلال رحیمیان، و سیده سحر جاوید، “تحلیل زبانی - اجتماعی گفتمان معلم و دانش آموز برپایه دو مفهوم قدرت و هم بستگی،” زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی)، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4) ، pp. 53–72، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button