مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیدارشناسی تجربه کاربران از موبایلی شدن روابط

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 124

چکیده

 تکنولوژی نقش مهمی در ارتباطات دارد و بخش زیادی از روابط افراد را در درون خود شکل می دهد. بر همین اساس قادر است ایدئولوژی خاص خود را بر روابط چهره به چهره تحمیل کند و سبک زندگی خاصی را شکل دهد که از آن با عنوان موبایلیزیشن با ویژگی هایی, مانند سرعت و کمیت یاد می شود. هدف این پژوهش پیگیری تجربه های کاربران از موبایلی شدن روابط است. برای این منظور, با روش پدیدارشناسی و تمرکز بر فضاهای مجازی گوناگون, با 12 نفر از کاربران وسایل ارتباطی مصاحبه کرده ایم و استفاده از تلفن همراه و شبکه های مجازی را با دیدگاه «رضایتمندی و خشنودی» بررسی کرده ایم. یافته ها با روش 7 مرحله ای کولایزی تحلیل شده است و حاصل آن استخراج دو تم «تجربه از تکنولوژی» و «تجارب ارتباطی» است که هر کدام از آن ها زیرمقوله های جزئی تری دارند. نتایج حاکی از آن است که کاربران فرایند تجربه تکنولوژی را به صورت آشنایی, جذابیت, غرق شدن تا عریانی و دلزدگی و در نهایت, کنترل عامدانه طی می کنند. همچنین, تجارب ارتباطی مشارکت کنندگان گونه های متفاوت ارتباط مخدوش شده را نشان می دهد. این فرایند را موبایلی شدن می نامند, یعنی ویژگی ها و ماهیت خاص و زمینه کاربردی موبایل, وارد لایه های انسانی شده و شکل روابط را تغییر می دهد. موبایلی شدن فرایندی فناورانه نیست, بلکه فرایندی فرهنگی است. مساله اختراع نیست بلکه واداشتن مان به کاربرد و احساس نیاز کردن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مختاری، مریم، و ملک احمدی، حکیمه. (1396). پدیدارشناسی تجربه کاربران از موبایلی شدن روابط. تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3 (پیاپی 39) )، 101-124. SID. https://sid.ir/paper/514061/fa

    Vancouver: کپی

    مختاری مریم، ملک احمدی حکیمه. پدیدارشناسی تجربه کاربران از موبایلی شدن روابط. تحقیقات فرهنگی ایران[Internet]. 1396؛10(3 (پیاپی 39) ):101-124. Available from: https://sid.ir/paper/514061/fa

    IEEE: کپی

    مریم مختاری، و حکیمه ملک احمدی، “پدیدارشناسی تجربه کاربران از موبایلی شدن روابط،” تحقیقات فرهنگی ایران، vol. 10، no. 3 (پیاپی 39) ، pp. 101–124، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514061/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button