مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 188

چکیده

 زمینه: تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش, متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانش اموزان در مورد ریاضی بر نحوه عملکرد و پیشرفت تحصیلی انان موثر است. بنابراین, بررسی خصوصیات روان سنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی, حائز اهمیت است. هدف: هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شده ی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی (لدر و هلن, 2002) برای استفاده در فرهنگ جامعه اموزشی ایران می باشد که این پرسشنامه بخشی از پرسشنامه نگرش ریاضی فنما و شرمن (1976) است. روش: به این منظور, با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 250 نفر از دانش اموزان سوم دبیرستان انتخاب و به سوالات مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول 20.17, عامل دوم 10.97 و عامل سوم 7.93 درصد از واریانس کل ازمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از همبستگی بین ان و نمرات ازمون پایان ترم ریاضی دانش اموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مقیاس و ازمون 0.72 است که در سطح p<0.001 معنی دار می باشد. پایایی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی با استفاده از ضریب الفا .830 است که قابل قبول و رضایت بخش می باشد. نتیجه گیری: نتایج به دست امده از بررسی شاخص های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی نشان دادند که مقیاس مذکور در سنجش باورهای تحصیلی ریاضی دانش اموزان دوره دبیرستان کارایی لازم را دارا می باشد و می توان از ان در پژوهش های حوزه اموزش ریاضی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرامرزپور، نوشین، رفیع پور، ابوالفضل، و حسین چاری، مسعود. (1394). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی. اندازه گیری تربیتی، 6(19)، 173-188. SID. https://sid.ir/paper/514323/fa

    Vancouver: کپی

    فرامرزپور نوشین، رفیع پور ابوالفضل، حسین چاری مسعود. بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1394؛6(19):173-188. Available from: https://sid.ir/paper/514323/fa

    IEEE: کپی

    نوشین فرامرزپور، ابوالفضل رفیع پور، و مسعود حسین چاری، “بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 19، pp. 173–188، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514323/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button