مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

397
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

237
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 69

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادی انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی - مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آن ها نمونه ای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان و 141 نفر دانشجوی عادی) به روش هدفمند انتخاب شدند و به پرسش نامه های تصورات یادگیری (پردی و هاتی, 2002) و عادت های مطالعه (پالسانی و شارما, 1989) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر تصورات یادگیری کلی تفاوت معنی داری وجود ندارد (P>0.05). با وجود این, میانگین نمره دانشجویان عادی در خرده مقیاس های یادگیری به عنوان به دست آوردن اطلاعات, یادگیری به عنوان یادآوری و استفاده از اطلاعات, به طور معنی دار بالاتر از دانشجویان با استعدادهای درخشان بود (P<0.05), میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان در خرده مقیاس های یادگیری به عنوان تغییر شخصی, یادگیری به عنوان فرآیندی که به زمان و مکان محدود نیست و یادگیری به عنوان رشد قابلیت اجتماعی به طور معنی دار بالاتر از دانشجویان عادی بود (P<0.01) و در خرده مقیاس یادگیری به عنوان وظیفه بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P>0.05). افزون بر این یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمره عادت های مطالعه کلی دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنی دار بالاتر از دانشجویان عادی است (P<0.01). همچنین در خرده مقیاس های تقسیم بندی زمان, وضعیت فیزیکی, توانایی خواندن, یادداشت کردن و انگیزش یادگیری میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنی دار بالاتر از دانشجویان عادی بود (P<0.01) اما در خرده مقیاس های حافظه, برگزاری امتحانات و تندرستی بین دو گروه تفاوت معنی داری دیده نشد (P>0.05). با توجه به یافته های به دست آمده می توان گفت که عادت های مطالعه مناسب مستلزم تصورات یادگیری عمیق تر است. بنابراین پیشنهاد می شود آموزش و یادگیری کاربردی تر شود تا تصورات یادگیری دانشجویان عمیق تر شود و از این طریق عادت های مطالعه آن ها بهبود یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همتی علمدارلو، قربان، حسین خانزاده، عباسعلی، طاهر، محبوبه، و ارجمندی، محمدصادق. (1394). مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(18 )، 45-69. SID. https://sid.ir/paper/514451/fa

    Vancouver: کپی

    همتی علمدارلو قربان، حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، ارجمندی محمدصادق. مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1394؛5(18 ):45-69. Available from: https://sid.ir/paper/514451/fa

    IEEE: کپی

    قربان همتی علمدارلو، عباسعلی حسین خانزاده، محبوبه طاهر، و محمدصادق ارجمندی، “مقایسه تصورات یادگیری و عادت های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 5، no. 18 ، pp. 45–69، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/514451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button