مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل شخصیت های رمان «سمفونی مردگان» بر مبنای دیدگاه فروید درباره ی غرایز «نهاد»

صفحات

 صفحه شروع 233 | صفحه پایان 256

چکیده

 مقاله ی حاضر تحلیل و درون کاوی دو شخصیّت اصلی رمان سمفونی مردگان(آیدین و اورهان اورخانی) بر اساس نظریه ی فروید در باب غرایز «نهاد» است. فروید غرایزِ «نهاد» را به دو دسته تقسیم می کرد: غریزه ی زندگی و غریزه ی مرگ. غریزه ی زندگی بر اساس اصل لذّت عمل می کند و انرژی روانی ای که آشکار می کند «لیبیدو» است. لیبیدو می تواند جذب یا صرف یک شیء یا هدف شود؛ مفهومی که فروید آن را نیروگذاری روانی می نامید. ارضای غریزه ی زندگی می تواند به کسب لذّت و تعویق بیشتر غریزه ی مرگ منجرشود؛ امّا عدم ارضای آن و شکست در نیروگذاریِ لیبیدو "به ویژه در نخستین ابژه ی عشق (love object), مادر" زخم هایی دایمی را بر جای می گذارد. در این فرایند بخشی از نیروی لیبیدویِ سرمایه گذاری شده ی مستقر در «خود», با ازدست دادن ابژه ی عشق, نافرجام و بی هدف باقی می ماند و تغییر ماهیّت می دهد. در این حالت لذّت به عدم لذت و نیروی زاینده به نیروی ویرانگری که در خدمت غریزه ی مرگ است تبدیل می شود. پس از طرح اجمالی مفاهیم و مقولات فرویدی درباره ی غرایز «نهاد», با مداقّه در فضای رمان و کشف ارتباط زیرساختی تمام بخش ها و عناصر آن, و نیز با تفسیر روانکاوانه ی نشانه های دلالتگر رمان به این نتیجه رسیده ایم که فضای غالب ِمرگ در رمان «سمفونی مردگان» نشأت گرفته از غلبه ی غریزه ی مرگ در روان اورهان است و اوست که مراحل رشد روانی خود را به سلامت طی نکرده و در مرحله ی پیشا ادیپی تثبیت شده است. در مقابل, آیدین تجسم سوژگی و فاعلیت و «خود» ساختارمند است. در این مقاله نشان داده ایم که برخلاف برخی از پژوهش های انجام گرفته درباره ی این رمان, غلبه ی غریزه ی زندگی در آیدین سبب شده است که او مراحل رشد روانیش را به سلامت طی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مولودی، فواد. (1397). تحلیل شخصیت های رمان «سمفونی مردگان» بر مبنای دیدگاه فروید درباره ی غرایز «نهاد». ادبیات پارسی معاصر، 8(1 )، 233-256. SID. https://sid.ir/paper/515298/fa

    Vancouver: کپی

    مولودی فواد. تحلیل شخصیت های رمان «سمفونی مردگان» بر مبنای دیدگاه فروید درباره ی غرایز «نهاد». ادبیات پارسی معاصر[Internet]. 1397؛8(1 ):233-256. Available from: https://sid.ir/paper/515298/fa

    IEEE: کپی

    فواد مولودی، “تحلیل شخصیت های رمان «سمفونی مردگان» بر مبنای دیدگاه فروید درباره ی غرایز «نهاد»،” ادبیات پارسی معاصر، vol. 8، no. 1 ، pp. 233–256، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button