مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 191

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای 100نفر انتخاب و پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. گرداوری داده ها در این زمینه, طی دو مرحله (کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش, از روش زمینه ای به جمع آوری داده ها پرداخته شد. در مرحله کمی, بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی, پرسشنامه ای حاوی 105سوال طراحی شد, داده ها با نرم افزار SPSS 18 و ایموس 23 در قالب تحلیل تاییدی مرتبه اول و دوم و در چارچوب مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته ها: پرسشنامه ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم, اعتبار مدل اصلی و سوالات بررسی آزمون شدند. نتیجه گیری: نتایج بخش کیفی پژوهش, 24 مقوله هسته ای و 105 مقوله عمده و 805 مفهوم است. نتایج بخش کمی, تحلیل عاملی مرتبه دوم مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر با 907/1 است. هم چنین, مقدار RMSEA برابر با 053/0 است. میزان (GFI), (AGFI), (CFI), (NNFI), (TLI), (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند, حاکی از برازش مطلوب داده ها است بکارگیری هریک از ابعاد و مؤلفه های اعتباریابی شده همراه استراتژی های مناسب اجرایی, می تواند موجب عملکرد بهتر سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی، فیروز، مجتبی زاده، محمد، و کمالی، نقی. (1399). طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران. مدیریت فرهنگی، 13(50 )، 173-191. SID. https://sid.ir/paper/515420/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی فیروز، مجتبی زاده محمد، کمالی نقی. طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران. مدیریت فرهنگی[Internet]. 1399؛13(50 ):173-191. Available from: https://sid.ir/paper/515420/fa

    IEEE: کپی

    فیروز مهدی، محمد مجتبی زاده، و نقی کمالی، “طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران،” مدیریت فرهنگی، vol. 13، no. 50 ، pp. 173–191، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515420/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button