مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علل و انگیزه های رویکرد تعلیمی در منظومه های عاشقانه ی شیرین و خسرو و مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 گونه ی ادبی شعر تعلیمی حدود و ثغور خاصی ندارد و در بطن و جوف اغلب مضامین شعر فارسی از جمله ادب غنایی جاری و ساری است و این امر بدان سبب است که برای شاعران عارف, داستان بهانه ای برای طرح مباحث تعلیمی بوده است. پژوهش حاضر می کوشد تا علل و انگیزه های کاربرد مضامین تعلیمی و اندرز. را در منظومه های غنایی شیرین و خسرو و مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی بررسی و تحلیل کند. امیر خسرو دهلوی (651725ق) از عارفان و شاعران نام آور پارسی گوی هندوستان است. او در سرودن مثنوی عاشقانه, پیرو نظامی گنجوی است. یکی از موضوعات مهم در منظومه های عاشقانه ی امیر خسرو, توجه و ترویج معنویت و اخلاق است که تحت تأثیر اندیشه های عرفانی وی نزج یافته است. او سازندگی درونی انسان و اصلاح و تهذیب نفس او را در دست یابی به سعادت فردی, اجتماعی, دنیوی و اخروی, ضروری و لازم می داند. جستار حاضر با واکاوی کیفیت انعکاس مباحث اندرز. و طرح آن در مجنون و لیلی و شیرین و خسرو به این نتیجه دست یافته که توجه به اصول اخلاقی در ترسیم جامعه ای ایدئال و آرمانی, بیش از هر معنایی, و تلاش انسان برای تسکین روحی, آرامش و امنیت, در نتیجه ی حصول به جامعه ای اخلاقی انسانی در فضای همواره پرآشوب و هراسناک دنیوی, از گذشته تا امروز مؤثر و مفید است. دنیایی اخلاق گرا, مقدس و آرمانی که همگی انسان ها در اوج خودشکوفایی قرار گرفته و به تکامل شخصیتی خویش رسیده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یلمه ها، احمدرضا، و ذبیح نیا، آسیه. (1398). علل و انگیزه های رویکرد تعلیمی در منظومه های عاشقانه ی شیرین و خسرو و مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(41 )، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/515665/fa

    Vancouver: کپی

    یلمه ها احمدرضا، ذبیح نیا آسیه. علل و انگیزه های رویکرد تعلیمی در منظومه های عاشقانه ی شیرین و خسرو و مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1398؛11(41 ):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/515665/fa

    IEEE: کپی

    احمدرضا یلمه ها، و آسیه ذبیح نیا، “علل و انگیزه های رویکرد تعلیمی در منظومه های عاشقانه ی شیرین و خسرو و مجنون و لیلی امیر خسرو دهلوی،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 11، no. 41 ، pp. 1–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/515665/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button