مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

88
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی چینش متن التماس نامه های برگه های امتحانی: مطالعه گام ها و گامک ها

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 123

چکیده

 با اینکه بررسی واحد متن در زبان و چینش متن و به تعبیری نحو متن, به ویژه ازجنبه ارتباطی, از اهمیت بسیاری برخوردار است, واحد متن درمقایسه با واحدهای جمله و کوچک تر از آن, کمتر بررسی شده است. در این جستار کوشیدیم با مطالعه یکی از ژانرهای زبانی خاص, این موضوع را بررسی کنیم, بنابراین, یادداشت های دانش آموزان و دانشجویان کرمانشاهی در پایان برگه های امتحانی برای کسب نمره بیشتر را که در اینجا «التماس نامه» می نامیم, به طور مقایسه ای بررسی کردیم. داده های پژوهش شامل یادداشت های 25 دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه در پایان برگه های امتحانی و 25 یادداشت از دانش آموزان پسر سال های دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال 1389 است. التماس نامه ها را براساس ساختارهای چینش گام ها و گامک ها بررسی کردیم. هدف از این بررسی, یافتن الگوهای مختلف چینش گام ها و گامک ها (گام های فرعی) طبق دیدگاه بایبر, کارنر و اٌپتون (2007) و ساسانی و یزدانی (1392) است, به سخن دیگر, اینکه هر التماس نامه دربرگیرنده چه گام هایی است و بیشترین و کمترین گام ها به چه گروهی تعلق دارند. نتایج نشان می دهند این یادداشت ها به طور کلی شامل چهار گام «تعارف آغازین», «درخواست», «دلیل» و «تعارف پایانی» هستند. به طور خلاصه, در هردو گروه یادداشت های دانش آموزان و دانشجویان, حداکثر چینش چهارگامی و حداقل دوگامی دیده می شود. با این حال, بسامد کاربرد گام ها در هر گروه متفاوت است, به گونه ای که در گروه دانش آموزان, گام «درخواست» بیشترین فراوانی و در گروه دانشجویان, گام «تعارف پایانی» کمترین فراوانی را دارد. در بررسی الگوی گام ها, چینش چهارگامی گسسته در هردو گروه از بقیه الگوها پرکاربردتر است و چینش دوگامی دربین الگوها کم کاربردترین به شمار می رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساسانی، فرهاد، و حسینی کیونانی، نینا. (1395). بررسی چینش متن التماس نامه های برگه های امتحانی: مطالعه گام ها و گامک ها. جستارهای زبانی، 7(4 (32))، 103-123. SID. https://sid.ir/paper/516197/fa

    Vancouver: کپی

    ساسانی فرهاد، حسینی کیونانی نینا. بررسی چینش متن التماس نامه های برگه های امتحانی: مطالعه گام ها و گامک ها. جستارهای زبانی[Internet]. 1395؛7(4 (32)):103-123. Available from: https://sid.ir/paper/516197/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد ساسانی، و نینا حسینی کیونانی، “بررسی چینش متن التماس نامه های برگه های امتحانی: مطالعه گام ها و گامک ها،” جستارهای زبانی، vol. 7، no. 4 (32)، pp. 103–123، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/516197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button