مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در سنجش روایی و پایایی سوال های امتحانی

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 50

چکیده

 زمینه : ارزشیابی یکی از بخش های مهم فرآیند آموزشی است و این امکان را فراهم می سازد تا بر اساس نتایج آن, نقاط قوت و ضعف را مشخص نمود. لذا نقش خطیری در ارتقاء و تضمین کیفیت آموزش عالی ایفا می کند. هدف : مطالعه با هدف ارزیابی آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در مورد چگونگی سنجش اعتبار و پایایی سوال های امتحانی انجام شد. مواد و روش ها :  این مطالعه در سال 1380 بر روی 100 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند, پرسش نامه ای شامل22 سؤال میان افراد توزیع و پس از2 ماه,70 پرسش نامه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شد. یافته ها : %80 افراد از روش اعتبار محتوی, %5/41 از روش اعتبار ملاکی, %8/42 از اعتبار صوری و %25 از اعتبار سازه جهت تعیین اعتبار سوال های امتحانی آگاهی داشتند. درخصوص آگاهی از روش های تعیین پایایی %541 از پایایی باز آزمایی,  %7/35 از پایایی موازی یا همتا %9/42 از پایایی به روش دونیمه کردن و %2/24 از پایایی به روش کودر ریچاردسون آگاهی داشتند. در بررسی عملکرد افراد در خصوص تعیین اعتبار %7/45 اظهار داشتند که از طریق محتوی, %10 ملاکی, %72/5 صوری و %5/1 از طریق محتوی وصوری اعتبار سوال ها را می سنجند و در خصوص تعیین پایایی %20 اظهار کردند که از طریق باز آزمایی, %85/12 موازی یا همتا, %15/7 دونیمه کردن و %85/2 کودرریچاردسون پایایی سوءال های امتحانی را تعیین می کنند. نتیجه گیری : با توجه به یافته ها, درصد کمی از افراد مورد مطالعه از شیوه های انجام پایایی و روایی سوال های امتحانی آگاهی داشتند و عملکرد آنها نیز در این مورد ضعیف بود. لذا باید با برگزاری کارگاه های اختصاصی در این زمینه آگاهی اعضا را افزایش داد.  

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نجار، شهناز، و عابدی، پروین. (1383). آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در سنجش روایی و پایایی سوال های امتحانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 8(1 (پیاپی 30))، 46-50. SID. https://sid.ir/paper/423355/fa

Vancouver: کپی

نجار شهناز، عابدی پروین. آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در سنجش روایی و پایایی سوال های امتحانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1383؛8(1 (پیاپی 30)):46-50. Available from: https://sid.ir/paper/423355/fa

IEEE: کپی

شهناز نجار، و پروین عابدی، “آگاهی و عملکرد اعضای هیات علمی در سنجش روایی و پایایی سوال های امتحانی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 8، no. 1 (پیاپی 30)، pp. 46–50، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/423355/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button