مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 113

چکیده

 امروزه به دلیل اهمیت دانش در دنیای رقابتی, شناخت نحوه بهبود و توسعه اشتراک گذاری دانش کارکنان به یک امر حیاتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای به اشتراک گذاشتن دانش ضمنی و آشکار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از حیث گردآوری داده ها, توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع الگویابی علی است. جامعه آمار را تمامی معلمان مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و به کمک جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 225 معلم به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت 180 پرسشنامه به صورت کامل عودت داده شد. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد تمایل کارکنان به اشتراک گذاری دانش بوک و همکاران (2005), پرسشنامه انگیزش فردی واسکو و فرج (2005), و پرسشنامه یسرمایه اجتماعی معلمان چاو و چان (2008) استفاده شد. اطلاعات حاصل از آن ها در قالب یک الگوی علی با استفاده از نرم افزار SMART-PLS آزمون شد و نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی واریانس تمایل به اشتراک گذاری دانش ضمنی و صریح را به صورت معناداری تبیین می کند. نتایج همچنین نشان داد که پاداش های سازمانی بر تمایل معلمان برای اشتراک گذاری دانش ضمنی کارکنان دارای تاثیر منفی و بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش آشکار دارای تاثیر مثبت است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سه گانه همکاری و ارتباط متقابل, لذت و رضایت, و سرمایه اجتماعی در بهبود تمایل معلمان جهت اشتراک گذاری دانش آشکار و ضمنی, تاثیر معناداری دارند. به علاوه تاثیر این عوامل بر قصد به اشتراک گذاری دانش ضمنی, نسبت به دانش آشکار, بیشتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاسینی، علی، و اردشیر، شیری. (1393). تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 3(8)، 87-113. SID. https://sid.ir/paper/517888/fa

    Vancouver: کپی

    یاسینی علی، اردشیر شیری. تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1393؛3(8):87-113. Available from: https://sid.ir/paper/517888/fa

    IEEE: کپی

    علی یاسینی، و شیری اردشیر، “تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 3، no. 8، pp. 87–113، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/517888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button