مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مخاطب شناسی در غزلیّات حافظ شیرازی با تکیه بر نقش ترغیبی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 یاکوبسن, ابزارهای تاثیرگذاری زبان را در شش حوزه­ ی عاطفی, ترغیبی, ارجاعی, فرازبانی, همدلی و ادبی معرفی می­ کند که هنرمند باید با هدایت پیام خود از طریق این شش مجرا, مخاطب خویش را تحت تأثیر قرار دهد. حافظ در ترغیب, با مخاطب خاص یا عام سخن می­ گوید, لذا در تحلیل خطاب­ ها, شناخت مخاطب مورد نظر شاعر و بررسی میزان تأثیر ترغیبات بر مخاطب اهمیّت بسیاری دارد. شناخت مخاطبان حافظ, دریچه­ ای به ­ سوی درکی صحیح از فضای سیاسی-اجتماعی حاکم بر زمانه­ ی حافظ و گفتمان رایج در آن می­ گشاید. حافظ پیام­ های ترغیبی را, در زمینه­ های مختلف دینی, عرفانی, اخلاقی, فرهنگی, سیاسی و اجتماعی با مخاطبانی متنوع و به قصد ایجاد تأثیر, تغییر و اصلاح, مطرح­ می­ کند. مخاطبانی که متناسب با مضمون پیام, شخصیت­ ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی را نیز در خویش جای داده­ ­ اند. در این مقاله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده­ است ­ و کل غزلیّات حافظ مورد بررسی قرار گرفته­ اند و ابیات مرتبط با بحث استخراج و تحلیل شده­ اند. مخاطب­ شناسی یکی از عناصر بنیادی نظام شاعرانه­ ی حافظ محسوب می­ شود. گزاره­ های شعر حافظ با توجه به شخصیت مخاطب شکل می­ گیرد. کارکرد غالب جمله­ های امر, نهی, ندا و برخی از جمله­ های خبری, ترغیب مخاطب به اهداف مورد نظر حافظ است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ازاری، ساناز، و باقری خلیلی، علی اکبر. (1398). مخاطب شناسی در غزلیّات حافظ شیرازی با تکیه بر نقش ترغیبی. کهن نامه ادب پارسی، 10(1 (پیاپی 28) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/518129/fa

    Vancouver: کپی

    ازاری ساناز، باقری خلیلی علی اکبر. مخاطب شناسی در غزلیّات حافظ شیرازی با تکیه بر نقش ترغیبی. کهن نامه ادب پارسی[Internet]. 1398؛10(1 (پیاپی 28) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/518129/fa

    IEEE: کپی

    ساناز ازاری، و علی اکبر باقری خلیلی، “مخاطب شناسی در غزلیّات حافظ شیرازی با تکیه بر نقش ترغیبی،” کهن نامه ادب پارسی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 28) ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button