مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

370
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه تقلب یا فریبکاری تحصیلی, یکی از پدیده های غیراخلاقی رایج در نظام های آموزشی است که با گسترش فناوری, به طور فزاینده ای تسهیل شده و شیوع پیدا کرده است. در این پژوهش, اثر جهت گیری های هدف پیشرفت بر فریبکاری تحصیلی با واسطه گری عدم تعهد به اخلاق تحصیلی بررسی شده است. روش پژوهش حاضر, توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش, کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نیم سال دوم تحصیلی 94-95 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی بودند که با روش نمونه برداری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت, مقیاس عدم تعهد به اخلاق تحصیلی, مقیاس فریبکاری تحصیلی. تحلیل داده ها به شیوه مدل یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافته ها نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد رابطه بین جهت گیری های هدف تسلطی-گرایشی و تسلطی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی, منفی و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی, منفی و غیرمعنادار است. همچنین, رابطه بین جهت گیری های هدف عملکردی-گرایشی و عملکردی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی مثبت و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی, مثبت و غیرمعنادار بدست آمد. نتیجه گیری به نظر می رسد تلاش های مداخله ای و آموزشی برای افزایش تعهد اخلاقی فراگیران در کاهش رفتارهای فریبکارانه آن ها, اثربخش است. این یافته ها اطلاعات ارزشمندی برای دست اندرکاران آموزشی که هدف شان کاهش فریبکاری در محیط های علمی است فراهم می کند و تلویحات مهمی در جهت آموزش اخلاقی فراگیران در بر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رویایی، زهرا، شکری، امید، باقریان، فاطمه، و شریفی، مسعود. (1396). تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری، 12(1 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/518608/fa

    Vancouver: کپی

    رویایی زهرا، شکری امید، باقریان فاطمه، شریفی مسعود. تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1396؛12(1 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/518608/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رویایی، امید شکری، فاطمه باقریان، و مسعود شریفی، “تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 12، no. 1 ، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518608/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button