Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

295
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

197
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین و تحلیل رابطه ی میدان دانشگاه و سلیقه ی مشروع تماشاگران تئاتر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 افزایش چشمگیر تعداد سالن های نمایش در طی دهه ی اخیر موجب ایجاد تغییرات بنیادی در فرایند تولید و مصرف تئاتر در شهر تهران شده است. دگرگونی هایی که بر عاملان مختلف, از گروه های تولیدی و سالن داران گرفته تا تماشاگران, تأثیر گذاشته است. پژوهش حاضر با استفاده از مفاهیم نظری جامعه شناسی بوردیو و با درنظرگرفتن اهمیت میدان دانشگاه در شکل گیری سرمایه ی فرهنگی و تثبیت سلیقه ی مشروع, علل و معانی این تغییرات را بررسی کرده است. در این زمینه چگونگی تعامل عادت واره ها و سرمایه های تماشاگران میدان تئاتر خصوصی با عاملان میدان دانشگاه و مبارزات و راهبرد های هر یک در میدان های تئاتر تحلیل شده اند تا زمینه ی تحلیل و طبقه بندی کنش ها و انتخاب های آنان (تماشاگران) فراهم شود؛ بنابراین, بر مبنای چارچوب روش شناختی پی یر بوردیو و با تحلیل علت کاوانه و معنی کاوانه ی آن دسته از داده های تجربی که از دو طریق کیفی (مصاحبه ی نیمه ساخت یافته و مشاهده) و کمی (پرسش نامه ی ترکیبی) در میدان تئاتر و دانشگاه گردآوری شده اند, تفاوت های قریحه ی پرورش یافته بین گروه های استادان, دانشجویان و تماشاگران تئاتر و حوزه های به کاربردن این داده ها در میدان تئاتر مشروع بررسی شده اند. در پایان این نتیجه حاصل شده است که میزان اثرگذاری سرمایه ی فرهنگی در مبارزات میدان تئاتر مشروع به مرور کمتر شده است و سرمایه ی اقتصادی و حضور گسترده تر مخاطب, نقش کلیدی تری در منطق تولید و مصرف میدان تئاتر مشروع ایفا کرده است؛ به عبارتی, این تماشاگران تازه وارد به مرکز قدرت در میدان تئاتر تبدیل شده اند و سلیقه ی (سرمایه ی فرهنگی و عادت واره های) آنان سبب شده است نظام ادراک و طبقه بندی خود را به میدان تئاتر تحمیل کنند. این تماشاگران تازه وارد در کنار رشد پرشتاب تعداد سالن های نمایشی که همگی به ناچار خود را با قاعده ی اقتصاد بازار تئاتر منطبق می کنند, سبب تمایززدایی بیش از پیش از هویت مکان های تئاتری و نوع اجراهای آنها شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجودی، فرزان، و نعمت گرگانی، میثاق. (1398). تبیین و تحلیل رابطه ی میدان دانشگاه و سلیقه ی مشروع تماشاگران تئاتر تهران. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 30(1 (پیاپی 73) )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/518794/fa

    Vancouver: کپی

    سجودی فرزان، نعمت گرگانی میثاق. تبیین و تحلیل رابطه ی میدان دانشگاه و سلیقه ی مشروع تماشاگران تئاتر تهران. جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1398؛30(1 (پیاپی 73) ):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/518794/fa

    IEEE: کپی

    فرزان سجودی، و میثاق نعمت گرگانی، “تبیین و تحلیل رابطه ی میدان دانشگاه و سلیقه ی مشروع تماشاگران تئاتر تهران،” جامعه شناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 30، no. 1 (پیاپی 73) ، pp. 1–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518794/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا