مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ابعاد شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 117

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت, الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. شرکت کنندگان پژوهش شامل 223 نفر دانشجوی دختر (113) و پسر (110) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال 92-1391 بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند و مقیاس ویژگی های شخصیتی (آیزنک, 1973), مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی, 1994) و پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر و همکاران, 1984) را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد که این پرسشنامه ها از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار هستند. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان, میزان پیش بینی رفتار جرات مندانه توسط ابعاد شخصیت و ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد برون گرایی پیش بینی کننده مثبت و معنادار و بعد روان رنجوری پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرات مندانه است. همچنین, جهت گیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کننده مثبت و معنادار وجهت گیری همنوایی پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرات مندانه می باشد. در مجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دارا بودن برخی ویژگی های شخصیتی و ارتقاء گفت و شنود خانواده با افزایش رفتار جرات مندانه در فرزندان مرتبط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده، مرضیه، خواجه، لاله، حسن زاده، محمد، و حسن زاده، احمد. (1394). رابطه ابعاد شخصیت, الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(37)، 103-117. SID. https://sid.ir/paper/519139/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده مرضیه، خواجه لاله، حسن زاده محمد، حسن زاده احمد. رابطه ابعاد شخصیت, الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1394؛11(37):103-117. Available from: https://sid.ir/paper/519139/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه حسن زاده، لاله خواجه، محمد حسن زاده، و احمد حسن زاده، “رابطه ابعاد شخصیت, الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 11، no. 37، pp. 103–117، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button