مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 91

چکیده

 این پژوهش با هدف شناخت نحوه ارتباط الگوهای ارتباطی خانواده با شیوه های حل تعارض فرزندان در برابر والدین انجام گرفت. شرکت کنندگان شامل 206 نفر از دانشجویان رشته های گوناگون تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطی ریچی (1991) و پرسشنامه شیوه حل تعارض رحیم و مگنر (1995) استفاده شد و داده ها از روش محاسبه همبستگی های بنیادی (رگرسیون چندگانه) با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج پسرانی که با پدران خود گفت و شنود بالایی گزارش کردند از شیوه های حل تعارض موتلفانه و خدمتکارانه و آن هایی که همنوایی بالایی داشتند, از شیوه های مصالحه گرایانه, سلطه گرایانه و اجتنابی بهره می جستند. هم چنین, دخترانی که با پدر گفت و شنود بالایی گزارش کردند, شیوه های موتلفانه و مصالحه گرایانه و آن هایی که همنوایی بالایی داشتند, از شیوه های سلطه گرایانه و خدمتکارانه استفاده می کردند. در مورد ارتباط با مادر, پسران و دختران با گفت و شنود بالا شیوه موتلفانه را بکار می بردند. در حالی که پسران با همنوایی بالا به ترتیب از شیوه های خدمتکارانه, سلطه گرایانه و دختران شیوه های اجتنابی, سلطه گرایانه و خدمتکارانه را بکار می بردند. نتایج بیان گر این مطلب است که گفت و شنود بالا بیش تر اوقات با شیوه کاراآمد موتلفانه در حل تعارض همراه می شود, در حالی که همنوایی بالا اغلب شیوه های ناکارآمد سلطه گرایانه و اجتنابی را پیش بینی می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سپهری، صفورا، و پاک دامن، شهلا. (1389). الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین. روشها و مدلهای روان شناختی، 1(2)، 75-91. SID. https://sid.ir/paper/227673/fa

Vancouver: کپی

سپهری صفورا، پاک دامن شهلا. الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1389؛1(2):75-91. Available from: https://sid.ir/paper/227673/fa

IEEE: کپی

صفورا سپهری، و شهلا پاک دامن، “الگوهای ارتباطی خانواده و تعارضات فرزندان و والدین،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 1، no. 2، pp. 75–91، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227673/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button