مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر علائم افسردگی، اضطراب، استرس، نگرش های ناکارامد و خوش بینی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 35

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر کاهش علائم افسردگی, اضطراب, استرس, نگرش های ناکارامد و افزایش خوش بینی در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری 1200 نفر از دانشجویان کارشناسی ورودی سال تحصیلی 93-1392 دانشگاه شهید بهشتی بود. از بین آن ها 34 نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس لاویباند, 1995؛ مقیاس نگرش های ناکارامد ویسمن, 1979 و آزمون جهت گیری زندگی شی یر, کارور و بریگز (1994) بود. برنامه تاب آوری پنسیلوانیا گیلهام, جیکاکس, ریویچ, سلیگمن و سیلور (1990) به صورت هفتگی طی شش جلسه دو ساعته در گروه آزمایشی برگزار و برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از تأثیر معنی دار برنامه تاب آوری پنسیلوانیا در کاهش افسردگی (089/5=F, 031/0P<), اضطراب (138/6=F, 019/0P<), استرس (781/9=F, 004/0P<) و نگرش های ناکارآمد (943/4=F, 033/0P<) و افزایش خوش بینی (729/5=F, 023/0P<) و ثبات این برنامه در مرحله پیگیری بود. نتیجه گیری: به دلیل تنش زا بودن شروع دوران دانشجویی و طبق نتایج این پژوهش می توان از برنامه پنسیلوانیا به عنوان روشی مؤثر در تقویت منابع روان شناختی و ارتقاء بهداشت روان دانشجویان بهره مند شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، مهدی، شهیدی، شهریار، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید، مظاهری، محمدعلی، و رحیمی نژاد، سیدپیمان. (1394). اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر علائم افسردگی, اضطراب, استرس, نگرش های ناکارامد و خوش بینی دانشجویان. روان شناسی کاربردی، 9(4 (پیاپی 36) )، 19-35. SID. https://sid.ir/paper/519168/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی مهدی، شهیدی شهریار، فتح آبادی جلیل، شکری امید، مظاهری محمدعلی، رحیمی نژاد سیدپیمان. اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر علائم افسردگی, اضطراب, استرس, نگرش های ناکارامد و خوش بینی دانشجویان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1394؛9(4 (پیاپی 36) ):19-35. Available from: https://sid.ir/paper/519168/fa

    IEEE: کپی

    مهدی خانجانی، شهریار شهیدی، جلیل فتح آبادی، امید شکری، محمدعلی مظاهری، و سیدپیمان رحیمی نژاد، “اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر علائم افسردگی, اضطراب, استرس, نگرش های ناکارامد و خوش بینی دانشجویان،” روان شناسی کاربردی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36) ، pp. 19–35، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button