Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال، عقول عرضیه یا خدا؟)

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 130

چکیده

 ملاصدرا در مباحث خود در باره درک کلیات مطالب گوناگون و متفاوتی را مطرح کرده است, وی از یک سو چنین می گوید که در ادراکات حسی و خیالی, نفس مبدع و آفریننده این صور است و سپس با حرکت جوهری و استکمالی خویش به مراتب بالای ادراک یعنی ادراک عقلی دست یافته و متحد با جوهر مفارق عقلی به نام عقل فعال می شود و صور کلی را در عقل فعال مشاهده کرده و یا اینکه عقل فعال صور کلیات را به او افاضه می کند. (دیدگاه مشایی) از سوی دیگر گاهی از اتحاد نفس با مثل (ارباب انواع) و عقول عرضیه سخن می گوید. (دیدگاه اشراقی). در برخی موارد هم با نگاه خاص و ویژه خود به این نکته اشاره می کند که نفس در مراتب عالی سیر استکمالی خویش فانی در ذات حق تعالی می شود و حقایق اشیا را آنچنان که هستند, در ذات حق می بیند. در این نوشتار ضمن بیان دیدگاه نهایی ایشان بر اساس مبانی حکمت متعالیه به این نکته اشاره شده است که برای جمع میان این دیدگاه ها می توان از دو رویکرد و تفسیر فلسفی و عرفانی در قضیه بهره برد. درک کلیات با فناء در ذات حق بیشتر با تفسیر عرفانی سازگار است و جمع میان دو دیدگاه مشایی و اشراقی عمدتا با تکیه بر دیدگاه خاص فلسفی ملاصدرا امکان پذیر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، جهانگیر، و پیش بین، اعظم سادات. (1394). نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال, عقول عرضیه یا خدا؟). جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، 47(94 )، 113-130. SID. https://sid.ir/paper/519318/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی جهانگیر، پیش بین اعظم سادات. نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال, عقول عرضیه یا خدا؟). جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)[Internet]. 1394؛47(94 ):113-130. Available from: https://sid.ir/paper/519318/fa

    IEEE: کپی

    جهانگیر مسعودی، و اعظم سادات پیش بین، “نظریه نهایی ملاصدرا در باب ادراک کلیات (عقل فعال, عقول عرضیه یا خدا؟)،” جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، vol. 47، no. 94 ، pp. 113–130، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا