مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازاندیشی فرایند تغییر برنامه ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته زدایی: ارائه یک مدل نظری

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 130

چکیده

 هدف: هدف این مقاله, ارائه یک مدل نظری از چسبندگی دانش و آموخته زدایی به عنوان عوامل موثر بر فرایند تغییر برنامه ریزی شده در کتابخانه ها است تا نشان دهد این عوامل چگونه می توانند بر هر مرحله از فرایند تغییر اثر بگذارند. روش: با بررسی متون مربوط به مدیریت تغییر, یک چارچوب نظری بر پایه " نظریه تغییر سه مرحله ای ", " نظریه میدانی " و " مدل نیروهای میدانی " لوین استخراج و فرایند تغییر برنامه ریزی شده در سه مرحله ) انجمادزدایی, اجرای تغییر و انجماد مجدد (ترسیم شد. نیروهای موثر بر هر مرحله از این فرایند, با استفاده از نظریه میدانی, و نیروهای بازدارنده و پیش برنده در دو بعد فردی و سازمانی شناسایی شدند. از میان نیروهای بازدارنده, بر پایه نظریه زولانسکی, چسبندگی دانش و عوامل فردی و سازمانی موثر بر ایجاد آن, و از میان نیروهای پیش برنده, آموخته زدایی در دو سطح فردی و سازمانی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها : تغییر برنامه ریزی شده در صورتی با موفقیت همراه است که عوامل فردی و سازمانی چسبندگی دانش به عنوان نیروهای بازدارنده تغییر کاهش, و آموخته زدایی فردی و سازمانی به عنوان نیروهای پیش برنده تغییر افزایش یابند. اصالت: گرچه در متون به نیروهای بازدارنده و پیش برنده تغییر تاکید شده ولی تاکنون, به تحلیل این نیروها از منظر چسبندگی دانش و آموخته زدایی در سه مرحله انجمادزدایی, اجرای تغییر و انجماد مجدد پرداخته نشده است. مدل نظری ارائه شده می تواند به تسهیل و موفقیت مدیریت تغییر در سازمان ها و به ویژه کتابخانه ها کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آخشیک، سمیه سادات، پریرخ، مهری، و دیانی، محمدحسین. (1395). بازاندیشی فرایند تغییر برنامه ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته زدایی: ارائه یک مدل نظری. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 8(1 (پیاپی 17) )، 111-130. SID. https://sid.ir/paper/519358/fa

    Vancouver: کپی

    آخشیک سمیه سادات، پریرخ مهری، دیانی محمدحسین. بازاندیشی فرایند تغییر برنامه ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته زدایی: ارائه یک مدل نظری. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1395؛8(1 (پیاپی 17) ):111-130. Available from: https://sid.ir/paper/519358/fa

    IEEE: کپی

    سمیه سادات آخشیک، مهری پریرخ، و محمدحسین دیانی، “بازاندیشی فرایند تغییر برنامه ریزی شده از منظر چسبندگی دانش و آموخته زدایی: ارائه یک مدل نظری،” مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 8، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 111–130، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519358/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button