مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تغییرناپذیری عاملی الگوی اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 208

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (لری, 1983) در نوجوانان تیزهوش و عادی انجام شد. 680 دانش آموز (325 عادی و 355 تیزهوش) به نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین گروهی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی تک گروهی نشان دادند که در هر دو گروه تیزهوش و عادی, الگوی دو عاملی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی شامل سوال های نمره گذاری شده مثبت و سوال های نمره گذاری شده منفی, برازش خوبی با داده ها داشت. نتایج تحلیل عامل تاییدی چندگروهی, تغییرناپذیری بین گروهی ساختار عاملی, بارهای عاملی, مقادیر خطا واریانس ها و کواریانس های بین عاملی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی نشان داد. نتایج پژوهش حاضر با تاکید بر تغییرناپذیری اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی نشان داد که الگوی ساختاری بعد شناختی اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی) در دو گروه, از نظر کیفی, یکسان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیروزمنش، ابوالفضل، و شکری، امید. (1394). تغییرناپذیری عاملی الگوی اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(19 )، 187-208. SID. https://sid.ir/paper/519971/fa

    Vancouver: کپی

    فیروزمنش ابوالفضل، شکری امید. تغییرناپذیری عاملی الگوی اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1394؛5(19 ):187-208. Available from: https://sid.ir/paper/519971/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل فیروزمنش، و امید شکری، “تغییرناپذیری عاملی الگوی اندازه گیری نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 5، no. 19 ، pp. 187–208، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/519971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button