Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

204
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

127
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی پا

صفحات

 صفحه شروع 218 | صفحه پایان 238

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه در راستای بسترسازی برای یادگیری پوی پا انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب شدند و با 16 متخصص حوزه ی آموزش عالی مصاحبه ی عمیق انجام شد. در این پژوهش, از رویکرد پدیدارشناسی موستاکاس برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شده است. قابلیت اعتماد مصاحبه ها از طریق باورپذیری و انتقال پذیری به دست آمد. داده های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به صورت تحلیل محتوا به روش کدگذاری استقرایی, تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمونی, چهار خوشه ی معانی و 32 مضمون را برای یادگیری پوی پا و سه خوشه ی معانی اصلی؛ 11 خوشه ی معانی فرعی و 38 مضمون را برای ساختار دانشگاه نشان می دهد. مؤلفه های یادگیری پوی پا در چهار محور: یادگیری برای یادگرفتن, یادگیرى برای انجام دادن, یادگیرى برای با هم زیستن و یادگیرى برای زیستن دسته بندی شده است. در زمینه ی ساختار مطلوب سازمانی, سه نوع ساختار رسمی, غیر رسمی و نامرئی در دانشگاه شناسایی شده است. ساختار رسمی شامل تمرکز, پیچیدگی و رسمیت؛ ساختار غیر رسمی شامل روابط غیر رسمی, روابط مبتنی بر اعتماد, روابط تعاملی برون گرا و روابط عاطفی فراگیر است. ساختار نامرئی دانشگاه حول محورهای سیاسی, اجتماعی, رفتاری و علمی شکل می گیرد. تحقق یادگیری پوی پا در دانشگاه نیازمند اصلاح ساختارها و حذف موانع موجود ساختاری از طریق ایجاد ساختارهای منعطف و پویا, تقویت ساختارهای غیر رسمی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت ساختارهای نامرئی دانشگاه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی اصل، فرهاد، شاهی، سکینه، مهرعلی زاده، یداله، و فراست خواه، مقصود. (1398). شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی پا. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 11(1 (پیاپی 1-76) )، 218-238. SID. https://sid.ir/paper/520132/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی اصل فرهاد، شاهی سکینه، مهرعلی زاده یداله، فراست خواه مقصود. شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی پا. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1398؛11(1 (پیاپی 1-76) ):218-238. Available from: https://sid.ir/paper/520132/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد احمدی اصل، سکینه شاهی، یداله مهرعلی زاده، و مقصود فراست خواه، “شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه: بسترسازی برای یادگیری پوی پا،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 11، no. 1 (پیاپی 1-76) ، pp. 218–238، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/520132/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا