مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین با کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا و ارائه راهکارهای اصلاحی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: به دلیل اهمیت روزافزون مکانیزم های دفاعی در مفهوم سازی اختلال های روانی و درمان آن ها, هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا در شهرستان کازرون و ارائه راهکارهای اصلاحی بود.روش بررسی: روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش از نوع علی مقایسه ای (پس از وقوع) است. نمونه پژوهش 30 نفر از والدین (پدران و مادران) با کودک ناتوان هوشی بود که تشخیص ناتوان هوشی در پرونده کودک درج شده بود.همین طور 30 نفر از والدین کودکان ناشنوا در شهرستان کازرون بودند که به روش نمونه گیری در دسترس و به شیوه همتاسازی براساس (سن, سطح تحصیلات و جنسیت فرزند) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته و پرسشنامه سبک دفاعی اندرزو و همکاران استفاده شد و داده های گردآوری شده به وسیله آزمون واریانس دو عاملی (MANOVA) تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات مکانیزم های دفاعی رشدیافته, رشدنیافته و روان آزرده در گروه های مطالعه شده تفاوت معنا داری وجود دارد (p£0.001) برحسب جنسیت سطح مکانیزم های دفاعی رشدیافته در مادران (ناشنوا) در مقایسه با پدران (ناشنوا و ناتوان هوشی) بیشتر است (p£0.001) همچنین بین والدین با کودک کم توان هوشی و ناشنوا برحسب جنسیت در استفاده از مکانیزم های دفاعی رشدنیافته و روان آزرده تفاوت وجود نداشت.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود با شناسایی مکانیزم های دفاعی والدین کودکان استثنایی, زمینه برای اثربخشی بعد روان شناختی مداخلات آموزشی فراهم آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، مسلم، و پیرانی، ذبیح. (1396). آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین با کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا و ارائه راهکارهای اصلاحی. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/520298/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی مسلم، پیرانی ذبیح. آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین با کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا و ارائه راهکارهای اصلاحی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/520298/fa

    IEEE: کپی

    مسلم عباسی، و ذبیح پیرانی، “آسیب شناسی مکانیزم های دفاعی والدین با کودکان ناتوان هوشی و ناشنوا و ارائه راهکارهای اصلاحی،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/520298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button