مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در شنوایی شناسی

صفحات

 صفحه شروع 346 | صفحه پایان 357

چکیده

 اهداف: امروزه مشاهده مستقیم مهارت های عملی (DOPS), روشی برای ارزیابی عینی و قابل اندازه گیری مهارت های بالینی و دادن بازخورد به دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان شنوایی شناسی انجام شد. مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی حاضر, همه دانشجویان شنوایی شناسی مقطع کارورزی در عرصه دانشکده علوم توان بخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران (25 نفر) انتخاب شدند. طبق نظرات اعضای هییت علمی, از بین مهارت های اصلی شنوایی شناسی, سه مهارت به عنوان مواد آزمون انتخاب شد. دانشجو پس از اعلام آمادگی و درخواست ارزیابی, هنگام انجام مهارت در محیط کار واقعی توسط آزمونگر آموزش دیده مورد مشاهده قرار گرفت و نتایج بر طبق چک لیست ساختاریافته ثبت شد. سپس دانشجویان در محیط مناسب, بازخورد عینی دریافت کردند. روایی صوری, محتوایی, سازه و پایایی آزمون, سنجش و گزارش شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که روایی محتوایی آزمون DOPSبا استفاده از شاخص روایی محتوایی بیش از 0/79 و نسبت روایی محتوایی بیش از 0/42 است. ضریب همبستگی اسپیرمن مهارت های ارزیابی شنوایی بزرگسال, ارزیابی وزوز گوش و ارزیابی پاسخ های برانگیخته شنوایی با نمره کل DOPS به ترتیب0/742, 0/704, 0/785 گزارش شد که بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون و برخورداری از اعتبار سازه است (001/p <0). همچنین ضریب همبستگی ماتریس بالایی را بین تک تک سوالات در مهارت های ارزیابی شده نشان داد که اعتبار سازه آزمون را تایید می کند. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرونباخ, 0/788 اندازه گیری شد. کمترین و بیشترین مقدار ضریب همبستگی در پایایی بین ارزیابان به ترتیب 0/504 و 0/837 بود که در تمام موارد معنی دار بود. رضایت دانشجویان از آزمون DOPS, 88 درصد گزارش شد و در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» بودند. رضایت ارزیابان از آزمونDOPS در محدوده «راضی» تا «بسیار راضی» و به میزان 100 درصد گزارش شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که استفاده از DOPS برای سنجش عینی مهارت های بالینی در رشته شنوایی شناسی دارای روایی و پایایی قابل قبول است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    البرزی، رضا، کوهپایه زاده، جلیل، و روزبهانی، معصومه. (1400). بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در شنوایی شناسی. طب توانبخشی، 10(2 )، 346-357. SID. https://sid.ir/paper/522834/fa

    Vancouver: کپی

    البرزی رضا، کوهپایه زاده جلیل، روزبهانی معصومه. بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در شنوایی شناسی. طب توانبخشی[Internet]. 1400؛10(2 ):346-357. Available from: https://sid.ir/paper/522834/fa

    IEEE: کپی

    رضا البرزی، جلیل کوهپایه زاده، و معصومه روزبهانی، “بررسی روایی و پایایی نمونه فارسی آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی در شنوایی شناسی،” طب توانبخشی، vol. 10، no. 2 ، pp. 346–357، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/522834/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button